Programma 2: Leefomgeving en Veiligheid

Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Onze missie is een aantrekkelijk Groningen waar inwoners en bezoekers zich welkom, thuis en veilig voelen. Een Groningen dat in staat is om de huidige en opkomende veiligheidsproblematiek het hoofd te kunnen bieden. Een gemeente met minder overlast en criminaliteit. We werken met een aanpak waarbij we de balans vinden tussen preventie, zorg en repressie. We zien het als onze opdracht om samen met onze partners te zorgen voor een veilig Groningen. Met het werken aan veiligheid dragen we bij aan de doelstellingen zoals beschreven in het beleidskader Veiligheid 2021-2024.

Doelen Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Het deelprogramma Veiligheid heeft de volgende doelen:

  • Blijvend inzicht in ondermijnende criminaliteit en we weten ondermijnende activiteiten succesvol te voorkomen, aan te pakken en terug te dringen;
  • Een digitaal veilig(er) Groningen voor inwoners, ondernemers, bezoekers en organisatie;
  • Onze signalering- en interventiepositie is verstevigd om verscherping van polarisatie tegen te gaan en spanningen te verminderen. Om te voorkomen dat mensen overgaan tot radicaal gedrag, realiseren we duurzame interventies samen met maatschappelijke organisaties en de veiligheidsketen;
  • Met partners die actief zijn op het gebied van zorg, ondersteuning, opvang en veiligheid zorgen we ervoor dat de keten jeugd en veiligheid als geheel optimaal functioneert;
  • Met zorg-en veiligheid- en ondersteuningspartijen realiseren we een goed werkende aanpak van ondersteuning, opvang en zorg voor mensen met verward gedrag en hun omgeving;
  • We bevorderen de naleving van wet- en regelgeving en vergroten leefbaarheid op straat;
  • De brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en de geneeskundige zorg is goed op orde.

Beleidsvelden

Het deelprogramma Veiligheid bestaat uit de volgende beleidsvelden:

Ondermijning
Georganiseerde misdaad zorgt in Groningen voor schadelijke maatschappelijke effecten en criminelen maken gebruik van onze legale structuren waarbij sprake is van intimidatie, criminele vermogens en geweld. We trekken samen op met de politie en de strafrechtketen om ondermijning aan te pakken, terug te dringen en te voorkomen. In verschillende wijken is ondermijning de afgelopen decennia verknoopt geraakt met maatschappelijke problematiek. In de wijkaanpak is het dan ook noodzakelijk om een impuls te geven en kansen te bieden aan de wijken die achterblijven én om heldere grenzen te stellen om ondermijning te bestrijden. Binnen onze aanpak van ondermijnende criminaliteit ligt het accent op drugscriminaliteit, witwassen, misbruik en fraude in de vastgoedsector en mensenhandel.

Digitale Veiligheid
Door onze afhankelijkheid van technologie zijn we zeer kwetsbaar geworden. Die kwetsbaarheid kan crimineel worden uitgebuit, zoals met digitale aanvallen op de gemeente, haar inwoners en bedrijfsleven of met rampen die de vitale infrastructuur lamleggen. We zien een exponentiële toename van digitale criminaliteit in Groningen; jongeren zitten weliswaar meer binnen, maar kunnen daar met hun computer nieuwe vormen van criminaliteit ontwikkelen. De stijging van digitale criminaliteit is waarschijnlijk voor een deel versterkt door de coronapandemie, maar de toename is al langere tijd aan de gang. Daarom willen we digitale weerbaarheid vergroten en de aanpak van digitale criminaliteit versterken.

Maatschappelijke onrust en polarisatie
We zien polarisatie en maatschappelijke onrust toenemen, deels aangewakkerd door een sterk anti-overheidssentiment en onder meer leidend tot ophitsing, demonstraties en soms fysiek verzet. Met de toename van het aantal demonstraties en de actiebereidheid willen we goed zicht houden op mogelijke onrust, escalatie en openbare ordeverstoringen.

Veiligheid en Zorg
We zien dat overlastsituaties en veiligheidsincidenten rondom personen met onbegrepen gedrag en rondom jongeren met problematisch gedrag in Groningen toenemen. Het belang van een effectieve verbinding tussen zorg- en veiligheidsprofessionals is sinds de decentralisaties in het sociaal domein sterk gegroeid. Het lukt in de praktijk nog lang niet altijd om verbinding en samenwerking te realiseren. De komende jaren zetten we ons in om de samenwerking binnen de keten te versterken om te voorkomen dat onbegrepen gedrag leidt tot overlast en gevaarlijke situaties. Binnen het deelprogramma 3.3. Welzijn, gezondheid en zorg werken we aan het tegengaan of verminderen van de problematiek rondom psychisch kwetsbare personen. Daarnaast willen we voorkomen dat jongeren starten in de (ondermijnende) criminaliteit door ze perspectief te bieden en te voorkomen dat jongeren afglijden in de criminaliteit door grenzen te stellen.

Veilige leefomgeving
We zetten in op het bevorderen van de naleving van wet- en regelgeving, het vergroten van leefbaarheid op straat en voorkomen en terugdringen van overlast in de openbare ruimte. Hierbij focussen op veilige wijken en buurten. We geven bijzondere aandacht aan de noordelijke stadswijken, omdat de leefbaarheid daar onder druk staat. Aangezien woninginbraken, straatroven en overvallen een grote inbreuk maken op de persoonlijke levenssfeer zijn deze delicten van directe invloed op het veiligheidsgevoel van inwoners. Daarom blijft een integrale aanpak van deze ‘high impact crimes’ (HIC) van belang. Ook het voorkomen van openbare orde problematiek, het zorgvuldig voorbereiden van demonstraties en evenementen en het inzetten van bestuurlijke instrumenten als cameratoezicht en gebied- en huisverboden horen bij het bewaken van de veilige leefomgeving.

Crisisbeheersing en brandveiligheid
We dragen zorg voor de organisatie van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige zorg. Het is belangrijk dat de crisisorganisatie snel en effectief op kan treden bij fysieke crisissituaties, branden, calamiteiten en andere (natuur) rampen. Door de toenemende digitale dreiging vraagt de voorbereiding op crisissen met een cybercomponent de komende jaren bijzondere aandacht.

Relevante beleidsnota's

Lasten, baten en saldo

36.643

23,0 %

4.871

6,0 %

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2024 11:48:14 met de export van 07/08/2024 11:41:08