Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

02

Veiligheid

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2023

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

02.2.1 Ondermijning

1.269

1.794

988

806

02.2.3 Maatschappelijke onrust en pol

382

390

497

-106

02.2.4 Veiligheid en Zorg

2.694

3.394

3.566

-172

02.2.5 Veilige leefomgeving

8.985

9.542

7.751

1.792

02.2.6 Crisisbeheersing en brandweer

21.705

23.858

23.841

17

Totaal

35.035

38.979

36.643

2.336

Baten

02.2.1 Ondermijning

0

0

12

12

02.2.3 Maatschappelijke onrust en pol

0

0

159

159

02.2.4 Veiligheid en Zorg

791

1.138

1.316

178

02.2.5 Veilige leefomgeving

2.954

2.954

3.384

430

02.2.6 Crisisbeheersing en brandweer

17

17

0

-17

Totaal

3.762

4.110

4.871

762

Totaal Saldo voor bestemming

31.273

34.869

31.771

3.098

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

Totaal onttrekkingen

Totaal saldo na bestemming

31.273

34.869

31.772

3.097

Financiële toelichting

2.2.1 Ondermijning

Lasten

Baten

Meerjarig project Wietexperiment

676

Het experiment gesloten coffeeshopketen is een meerjarig project dat bestaat uit vijf fasen: de voorbereidingsfase, de aanloopfase, de overgangsfase, de experimenteerfase en de afbouwfase. Door vertraging op landelijk niveau duurt het Wietexperiment langer dan gepland.
In twee andere gemeenten is in december 2023 de aanloopfase gestart. De huidige planning is dat in Groningen de aanloopfase en de experimenteerfase in 2024 zullen starten. De experimenteerfase zal vier tot vijf en een half jaar duren. Voor de afbouwfase staat uiterlijk 6 maanden gepland.
Hierdoor is van de beschikbare middelen in 2023 slechts 10 duizend euro besteed en resteert 676 duizend euro.

Overige

130

12

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 142 duizend euro.

2.2.3 Maatschappelijke onrust en polarisatie

Lasten

Baten

Overige

-106

159

Dit beleidsveld bevat slechts kleinere afwijkingen die optellen tot een voordeel van 53 duizend euro.

2.2.4 Veiligheid en Zorg

Lasten

Baten

Overige

-172

178

Dit beleidsveld bevat slechts kleinere afwijkingen die optellen tot een voordeel van 6 duizend euro.

2.2.5 Veilige leefomgeving

Lasten

Baten

Openbare Orde en Veiligheid

405

In de begroting 2023 is voor de capaciteitsuitbreiding van de afdeling Openbare Orde en Veiligheid (OOV) ca. 1,7 miljoen euro beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn in 2023 niet volledig besteed omdat de werving en instroom van nieuwe medewerkers meer tijd kostte. Zij waren - met name in het eerste kwartaal van 2023 – nog niet in dienst. Daarbij heeft de operationalisering van onze repressieve aanpak harde kern (Top-X) en afstemming met ketenpartners meer tijd gekost dan voorzien.
In 2023 is hierdoor in totaal ca. 0,6 miljoen euro niet besteed. In de begroting 2023 zijn de middelen voor de capaciteitsuitbreiding van OOV binnen diverse beleidsvelden van het deelprogramma 2.2 Veiligheid opgenomen. Binnen dit beleidsveld wordt van het totale voordelige resultaat ca. 0,4 miljoen euro verantwoord.

Precariobelasting

174

440

In 2023 zijn de opbrengsten uit precariobelasting 440 duizend euro hoger dan begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door het hogere aantal bouwactiviteiten in 2023.
Daarnaast zijn de lasten 174 duizend euro lager. Vooral vacatureruimte ligt hier aan ten grondslag.

Reclamedragend straatmeubilair

435

114

Jaarlijks nemen wij budget op voor reclamedragend straatmeubilair, vernieuwen en bijplaatsen van abri's (bushokjes) e.d. in de woonomgeving. Hier is in 2023 geen gebruik van gemaakt. Dit leidt bij de rekening tot lagere lasten van 435 duizend euro.
De opbrengsten zijn aan de voorzichtige kant geraamd in de begroting en mede afhankelijk van ontwikkelingen in de markt. In deze rekening leidt dit hogere baten van 114 duizend euro.

Pandenbrigade

368

In 2023 is voor de noodzakelijke versterking van de Pandenbrigade incidenteel 500 duizend euro extra beschikbaar gesteld. Dit budget is niet volledig besteed. Een belangrijke oorzaak hiervoor is de vertraging in de werving van personeel.

Overige

410

-124

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 286 duizend euro.

2.2.6 Crisisbeheersing en brandveiligheid

Lasten

Baten

Bijdrage Veiligheidsregio Groningen

0

0

Bij de voortgangsrapportage 2023-II verwachtten we een nadelig resultaat van 2,153 miljoen euro op de bijdrage aan de Veiligheidsregio Groningen. Om begrotingsonrechtmatigheid te voorkomen is toen 2,153 miljoen euro ten laste van de algemene reserve aan de begroting toegevoegd.

Overige

17

-17

Dit beleidsveld bevat slechts kleinere afwijkingen die optellen tot een neutraal resultaat.

Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40