Programma 3: Vitaal en Sociaal
3. Vitaal en Sociaal | ||||
Doelen | ||||
3.1 Werk en inkomen | 3.2 Onderwijs | 3.3 Welzijn, gezondheid en zorg | ||
---|---|---|---|---|
Eenieder zo veel mogelijk financieel zelfredzaam is, het liefst via goed werk, waarbij niemand onder het (economisch) bestaansminimum hoeft te komen | Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs | We vinden het van groot belang dat eenieder zo veel als mogelijk gelijke kansen heeft op een goede kwaliteit van leven | ||
Eenieder zo lang mogelijk - op hun eigen manier en niveau - actief kan (blijven) deelnemen aan het economische - en maatschappelijke verkeer, ook als gezondheidsbeperkingen en/of belemmeringen anderszins dit bemoeilijken | Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen | We vinden het van groot belang dat iedereen, ongeacht etniciteit, seksuele voorkeur, gender of beperking, op volwaardige wijze deel kan uitmaken van de samenleving en hierdoor niemand in een (sociaal) isolement hoeft te raken | ||
Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren | We vinden het van groot belang dat eenieder een gezonde levensloop kan doormaken, waarbij de kansen op onderlinge gezondheidsverschillen beperkt blijven | |||
We vinden het van groot belang dat eenieder zo lang als mogelijk - naar eigen aard en vermogen - zelfstandig of met hulp van naasten kan (blijven) functioneren en wonen in en nabij de eigen thuis- en leefomgeving | ||||
We vinden dat de kwaliteit van de (sociale) leefomgeving op positieve wijze bijdraagt aan het welbevinden van inwoners | ||||
We vinden dat buurten, wijken en dorpen een prettig leefklimaat hebben, waarin mensen elkaar kennen, zich opgenomen en geaccepteerd voelen, op een plezierige wijze met elkaar omgaan en waar inclusie de norm is | ||||
We vinden dat buurten, wijken en dorpen vitale, veerkrachtige sociale structuren kennen, van waaruit mensen maatschappelijk actief kunnen zijn en hierbij iets voor elkaar kunnen en willen betekenen | ||||
We vinden dat buurten, wijken en dorpen een laagdrempelig georganiseerde infrastructuur aan sociale - en maatschappelijke voorzieningen hebben, waar mensen terecht kunnen voor informatie, advies en (lichte) ondersteuning | ||||
3.4 Sport en bewegen | 3.5 Cultuur | |||
Ieder kind sportief en vaardig | Kunst en cultuur voor iedereen | |||
Vitale sportclubs in de buurt | Een sterke basis | |||
Uitnodigende sportieve ruimte | City of talent | |||
Sporten en spelen in de buurt | ||||
(Top)talent als inspiratiebron |