Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2023 .

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben daarvoor gedaan (activiteiten)

Ondermijning steviger aanpakken

  • We pakken zowel de criminelen als de achterliggende structuren van ondermijning steviger aan.
  • Samen met ketenpartners voerden we 8 bestuurlijk controles uit op verschillende thema's;
  • Aan het eind van 2023 organiseerden we een bijeenkomst met externe handhavingspartners om onze prioriteiten voor 2024 vast te stellen;
  • In samenwerking met gemeenten in de regio zetten we eind 2023 de eerste stappen om in 2024 een regionaal werkend bestuurlijk interventieteam op te zetten;
  • We zaten in de voorbereidingsfase van het wietexperiment;
  • We hebben een actiegericht uitvoeringsplan aanpak ondermijning 2023 – 2026 vastgesteld;
  • We hebben met de tien gemeenten in de provincie een plan van aanpak gemaakt om langs vier sporen ondermijning aan te pakken. We organiseerden gezamenlijk een controle van garageboxen en hebben de APV’s aangevuld met een extra bepaling die burgemeesters de bevoegdheid geeft om ondermijning aan te pakken in voor net publiek openstaande gebouwen;
  • Op onze lokale casustafel ondermijning en via het RIEC hebben we ondermijningscasuïstiek behandeld;
  • We hebben de pandenbrigade versterkt en de controles gecontinueerd;
  • De pandenbrigade heeft gebruik gemaakt van het nieuwe instrument bestuurlijke boete;
  • We hebben intensief dossieronderzoek gedaan in een complexe casus. Dit leidt tot aangifte van een strafbaar feit.
  • We gaan (digitale) ondermijnende criminaliteit voorkomen, danwel beëindigen.
  • Samen met RIEC-Noord-Nederland organiseerden we interne bewustwordingsbijeenkomsten over ondermijnende criminaliteit;
  • We voerden integriteitstoetsen uit op partijen die een relatie aangingen met de gemeente Groningen (wet Bibob).
  • Integrale programma-aanpak mensenhandel voor de gemeente Groningen voor 2022 en verder gericht op maatwerk en adequate samenwerking tussen alle veiligheid-en zorgketen-partners.
  • Samen met het Zorg- en Veiligheidshuis, politie en andere partners hebben we actief gereageerd op signalen van mensenhandel;
  • We hebben een vierdaagse training ketensamenwerking voor de bestrijding van mensenhandel georganiseerd met betrokken ketenpartners;
  • Ongeveer 100 collega’s van de gemeente, waaronder VT&H, Burgerzaken en de Eurocoaches van de GKB, zijn getraind in het herkennen van signalen van mensenhandel als onderdeel van het bewustwordingsinitiatief;
  • Het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) heeft, in opdracht van ons, onderzoek uitgevoerd naar de aard en omvang van criminele en seksuele uitbuiting in onze gemeente;
  • Tijdens Let’s Gro hebben we zowel burgers als professionals bewust gemaakt van seksuele en criminele uitbuiting door middel van een Experience Room Mensenhandel en de bijeenkomst ‘Niet alles is wat het lijkt’;
  • In de eerste helft van 2023 hebben we een analyse uitgevoerd naar de eerste opvang voor slachtoffers van mensenhandel in de provincie Groningen. Op basis van deze analyse vindt er overleg plaats met betrokken ketenpartners om de mogelijkheden binnen de bestaande opvang inzichtelijk te maken;
  • In de gehele provincie is er intensief ingezet op het versterken van de aanpak van mensenhandel en het trainen van professionals in het herkennen van signalen van mensenhandel;
  • De pandenbrigade heeft controles gehouden waarbij aandacht is besteed aan arbeidsuitbuiting.

Digitaal veilig(er) Groningen

  • We hebben en houden ons eigen huis op orde.
  • Dit is onderdeel van de Agenda Digitale Veiligheid. De activiteiten worden beschreven onder paragraaf 9: bedrijfsvoering.
  • We voorkomen en bestrijden cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit.
  • In maart 2023 eerde de burgemeester samen met de politie de drie beste 'cyber agents' van HackShield in het Groninger Forum;
  • We boden het programma 'HackShield in de bieb' aan in het Groninger Forum voor het basisonderwijs om kinderen weerbaar te maken tegen desinformatie en nepnieuws online;
  • We organiseerden een tweede consortiumbijeenkomst voor wetenschappelijk onderzoek naar cybercriminele jeugdgroepen;
  • Het Living Lab voor het MKB ondersteunde ondernemers bij het verbeteren van hun cyberveiligheid;
  • In maart en december 2023 werden geldezel-actiedagen georganiseerd op het politiebureau Kardinge van Basisteam Noord.

Maatschappelijke onrust en polarisatie

  • Nauwere samenwerking op het gebied van preventie, netwerkvorming en vroegtijdige signalering en interventie om problematisch gedrag te voorkomen.
  • We hebben een congres voor professionals uit 3-Noord georganiseerd waaraan 250 professionals deelnamen;
  • Keten- en regiopartners zijn opnieuw benaderd en het signalerend vermogen is in de gehele regio verder versterkt;
  • Ons coördinerend vermogen als regiogemeente is vergroot door met Regionale versterkingsgelden vanuit het Ministerie JenV capaciteit in te huren voor regionale coördinatie van trainingen, casustafels en fenomeenbesprekingen in de drie Noordelijke provincies;
  • We hebben ons ingezet om de casusstructuren in het gehele noorden op orde te krijgen;
  • Met behulp van de fenomeenanalyse zijn alle gemeenten in Noord-Nederland er toe bewogen de basis beleidsmatig op orde te brengen in de vorm van structurele casus- en fenomeentafels.

Effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg

  • Minder jeugdoverlast en meer perspectief voor jongeren met problematisch gedrag.
  • Op basis van het plan van aanpak Preventie met Gezag zijn we gestart met het versterken en uitbreiden van de ketenaanpak Jeugd en Veiligheid;
  • We hebben het aantal breed jeugdoverleggen vergroot. Sinds september 2023 organiseren we breed jeugdoverleggen in alle Groninger wijken. We streven naar een uniforme werkwijze en een stevigere positie in de keten van deze overleggen;
  • Project KIEM is voortgezet en uitgebreid naar een aantal kinderopvanglocaties;
  • We zijn begonnen met de inzet van 2 extra jeugdboa’s en 3 extra jongerenwerkers voor de avonduren en weekenden;
  • Bij WIJ Groningen zijn twee Re-integratie-officieren aangesteld die zich richten op daders van High Impact Crimes. Het doel van hun inzet is het beperken van detentieschade en het positief beïnvloeden van het recidivegedrag;
  • De spreekuren van Halt op middelbare scholen zijn voortgezet en er is begonnen met de uitbreiding naar andere VO- en PO-scholen;
  • Er is een leerplichtambtenaar aangesteld die zich specifiek richt op het voorkomen van schooluitval bij leerlingen van de Internationale Schakelklas ('nieuwkomers');
  • Onze aanpak problematische jeugdgroepen is voortgezet. Begin van 2023 hadden we 4 jeugdgroepen. Eind 2023 stonden 3 van deze 4 op het punt te worden afgeschaald;
  • Het aantal intensieve jongerencoaches is uitgebreid naar 3; we hebben de inzet van deze coaches geëvalueerd;
  • We hebben voorbeeldaanpakken opgehaald uit andere gemeenten en de doelgroep bepaald voor de start van de pilot repressieve aanpak Harde Kern; op casusniveau zijn meerdere jongeren uit deze doelgroep al besproken in persoonsgerichte aanpakken;
  • We hebben de actiepunten uit het Landelijk Actieplan Wapens en Jongeren uitgevoerd, onder andere via de voorlichtingscampagne Youchoose;
  • Onze samenwerking met scholen is voortgezet via de Beleidsgroep Veiligheid Op Scholen;
  • We hebben actief deelgenomen aan de persoonsgerichte aanpak (PGA) onder procesregie van het Zorg- en Veiligheidshuis;
  • We zijn aangesloten bij de kerngroep Positief Opgroeien om veiligheid beter te waarborgen in de uitvoering van het beleidskader Positief Opgroeien;
  • We hebben voorbereidingen getroffen voor trainingen aan WIJ-, politiemedewerkers en jeugdboa’s in het tijdig herkennen van en omgaan met LVB-problematiek. Deze trainingen zijn in januari 2024 gestart.
  • Meer aansluiting tussen veiligheid- en zorgprofessionals op het gebied van personen met onbegrepen of verward gedrag én een gevaarrisico.
  • Vanuit het programma Grip op Onbegriphebben we geïnvesteerd in de aanpak van de groep met een hoog veiligheidsrisico;
  • Er zijn 8 oefensessies gehouden waarin casuïstiek is besproken met netwerkpartners via spiegelgesprekken, met als doel elkaar beter te begrijpen en een gezamenlijke taal te ontwikkelen met betrekking tot risico-inschatting;
  • In samenwerking met netwerkpartners hebben we een regionale kenniswerkplaats opgezet om inzichten te delen en toe te passen over onbegrepen gedrag, met de nadruk op preventie, de-escalatie en herstelbevorderende inclusie;
  • Het instrument Handvatten voor Naastenis gecreëerd;
  • Naast het lopende project vanuit Grip op Onbegrip zijn er het afgelopen jaar nieuwe middelen beschikbaar gesteld door VWS en J&V. Voor de provincie Groningen is een aanvraag ingediend gericht voor de aanpak van personen met onbegrepen gedrag en een hoog veiligheidsrisico. Hiervan zijn wij als gemeente Groningen penvoerder;
  • Vanuit Grip op Onbegrip is tevens een subsidie beschikbaar gesteld voor de hotspot Groningen. Ook op deze aanvraag hebben we een plan van aanpak ingediend;
  • Er zijn 2 procesregisseurs aangesteld om het proces rondom casuïstiek van personen met onbegrepen gedrag te regisseren en de-escalatie te bevorderen;
  • De levensloopaanpak is geborgd als structurele aanpak.

Veilige en leefbare omgeving

  • Minder overlast en criminaliteit.
  • In onze wijken wijk werd ingezet op toezicht en handhaving. Bestuursrechtelijke handhaving werd toegepast op wijkniveau;
  • De veiligheidsketen werd verbonden aan de langjarige investering in Groningen-Noord;
  • Buitengewoon opsporingsambtenaren met taakaccent ‘wijk’ (wijkboa’s) waren actief in de wijken verbonden aan Groningen-Noord;
  • Er werd een woonoverlastcoördinator ingezet voor overlast met een veiligheidsrisico in Groningen-Noord;
  • De stratenaanpak werd doorontwikkeld;
  • De directie was verbonden aan de wijkvernieuwingsopgave. Zie ook het deelprogramma Wijkontwikkeling en wijkvernieuwing;
  • De integrale aanpak van de Gele Loper werd vastgesteld. Er werd een projectleider aangesteld om de integrale aanpak Gele Loper vorm te geven;
  • Actieve handhaving door politie en Toezicht en Handhaving (THOR) rond de Gele Loper nam toe;
  • In april 2023 is de bestuursovereenkomst ‘Opvang asielzoekers en Oekraïense ontheemden Groningen’ vastgesteld;
  • De politie handhaafde waar nodig op artikel 2:64b APV-G, gericht op drugsgebruik in combinatie met overlast.

Crisisbeheersing en brandveiligheid

  • Goed georganiseerde brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding, cyber-, crisisbestrijding en gevolgbestrijding.
  • Het strategische huisvestingsplan werd vastgesteld. We hebben nieuwe stappen gezet om te komen tot de bouw van een nieuwe kazerne;
  • Het organisatieplan Brandweerzorg 2023-2026 werd vastgesteld;
  • Er is gestart met het ontwikkelen van een visie op crisisbeheersing;
  • Er is in de regio veel en divers getraind en geoefend met de focus op actuele dreigingen;
  • Er is bijgedragen aan de crisisprojectorganisatie voor de vluchtelingenproblematiek (opvang Oekraïners en asielzoekers);
  • Er worden naar aanleiding van de brand aan boord van de Fremantle Highway diverse evaluaties uitgevoerd, door de Onderzoeksraad voor Veiligheid, maar ook door de VRG zelf;
  • Binnen de VRG is ingezet op het verbeteren van informatieveiligheid en ingezet op het thema klimaatadaptatie.
Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40