Deelprogramma 2.1: Kwaliteit leefomgeving

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

02

Kwaliteit van de leefomgeving

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2023

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

02.1.1 Beheer & Onderh Openb. Ruimte

81.473

82.371

83.492

-1.121

02.1.2 Afval en grondstoffen

34.467

32.887

33.174

-286

02.1.3 Leefkwaliteit

5.177

6.931

6.289

642

Totaal

121.116

122.190

122.955

-765

Baten

02.1.1 Beheer & Onderh Openb. Ruimte

37.101

36.547

37.277

730

02.1.2 Afval en grondstoffen

39.555

37.855

38.483

629

02.1.3 Leefkwaliteit

8

265

381

116

Totaal

76.664

74.667

76.142

1.474

Totaal Saldo voor bestemming

44.452

47.523

46.813

710

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

30

75

75

0

Totaal onttrekkingen

182

182

182

0

Totaal saldo na bestemming

44.300

47.416

46.706

710

Financiële toelichting

2.1.1 Onderhoud en beheer van de openbare ruimte

Lasten

Baten

Rioolheffing

410

-301

In 2023 bedraagt het resultaat op de rioolheffing vóór dotatie aan de voorziening ca. 0,9 miljoen euro positief. Dit voordelige resultaat is gedoteerd aan de voorziening Riolering groot onderhoud. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Lasten (V 0,4 miljoen euro)

  • niet benutte programmamiddelen doordat enkele programmaonderdelen doorlopen naar 2024 (V 0,3 miljoen euro);
  • achterloop in investeringen in het rioolstelsel (V 0,3 miljoen euro euro);
  • lagere apparaatskosten, met name salarissen (V 0,2 miljoen euro);
  • minder uitbestede werkzaamheden (V 0,2 miljoen euro);
  • dotatie van het resultaat op de rioolheffing aan de voorziening Riolering groot onderhoud (N 0,9 miljoen euro);
  • overige (V 0,3 miljoen euro).

Baten (N 0,3 miljoen euro)
De lagere baten zijn met name het gevolg van minder aansluitingen dan ten tijde van de begroting geraamd.

Kunstwerken en water

-698

1.026

Lasten (N 0,7 miljoen euro)
De hogere lasten worden vooral verklaard door werkzaamheden voor het project Rondje Zuidlaardermeer. Met het afronden van dit project in 2023 is de wandel-/fietsverbinding rondom het Zuidlaardermeer hersteld. Deze lasten waren niet begroot (N 0,7 miljoen euro).

Baten (V 1,0 miljoen euro)
De hogere baten worden vooral verklaard door niet-begrote bijdragen van derden voor het project Rondje Zuidlaardermeer (V 0,7 miljoen euro). Dit betreft onder meer bijdragen van de Provincie Groningen, de gemeente Midden-Groningen, de gemeente Tynaarlo en de Stichting Het Groninger Landschap. Overige kleinere afwijkingen leiden tot een voordeel van 0,3 miljoen euro.

Schoonhouden openbare ruimte

-463

170

Lasten (N 463 duizend euro)

  • hogere lasten onder meer door extra inzet van personeel van iederz (N 180 duizend euro);
  • overige hogere personeelslasten (N 231 duizend euro), onder andere het gevolg van de incidentele extra lasten van verlofsparen (N 80 duizend euro);
  • overige (N 52 duizend euro).

Baten (V 170 duizend euro)

  • extra inzet op handhaving van fietsparkeren heeft geleid tot hogere opbrengsten (V 70 duizend euro);
  • incidentele opbrengst uit de verkoop van materieel (V 70 duizend euro);
  • overige (V 30 duizend euro).

Begraven

-339

Dit nadelig resultaat wordt met name veroorzaakt door het op niveau brengen van de onderhoudsvoorziening Afkoop onderhoud begraafplaatsen. Hiervoor is een extra dotatie gedaan (N 311 duizend euro). Een sterkere stijging van de tarieven als gevolg van inflatie maakte deze extra dotatie noodzakelijk.

Inzamelen bedrijfsafval

13

-522

In 2023 bedraagt het resultaat voor het inzamelen van bedrijfsafval 509 duizend euro nadelig. Dit nadeel bestaat vooral uit lagere opbrengsten veroorzaakt door het stopzetten van een aantal werkzaamheden, namelijk:

  • werkzaamheden voor de gemeente Oldambt en het afvalverwerkingsbedrijf PreZero (N 405 duizend euro);
  • de inzameling van Olie, Water en Slib (N 231 duizend euro);
  • het uitvoeren van containertransporten voor het afvalbrengstation in de gemeente Oldambt (N 110 duizend euro).

Naast lagere opbrengsten zien we ook meeropbrengsten bij enkele andere onderdelen van Bedrijfsafval (V 226 duizend euro).
De lagere opbrengsten worden niet volledig gecompenseerd door lagere lasten. Dit is het gevolg van aanwezige vaste kosten en overhead zoals de in rekening gebrachte (vaste) kosten vanuit de ARCG voor de inzameling van Olie, Water en Slib. Ook is er nog sprake van kapitaallasten bij materieel en niet-begrote lasten van werken voor derden.

Overige

-44

357

De overige afwijkingen tellen op een voordeel van 313 duizend euro.

2.1.2 Afval en grondstoffen

Lasten

Baten

Afvalstoffenheffing

-433

587

In 2023 bedraagt het resultaat op de afvalstoffenheffing vóór dotatie aan de voorziening in totaal ca. 1,9 miljoen euro positief. Dit voordelige resultaat is gedoteerd aan de voorziening Afvalstoffenheffing. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Lasten (N 433 duizend euro)

  • een lagere bijdrage aan de ARCG (V 675 duizend euro). Deze lagere bijdrage wordt enerzijds veroorzaakt door gunstige verwerkingstarieven van huishoudelijk restafval, hout, puin en matrassen. Anderzijds zien wij een verdere daling van het aantal bezoekers aan het afvalbrengstation en minder gestort huishoudelijk afval en bouw/sloopafval door de introductie van de afvalpas;
  • lagere vuilverwerkingslasten gft, grof vuil en grijs afval door lagere tarieven én door maatregelen voor het terugdringen van afval aan de hand van de routekaart Groningen Afvalvrij 2030 (V 1 miljoen euro);
  • minder inkomsten door een dalende papierprijs (N 470 duizend euro);
  • lagere kapitaallasten door een achterloop in investeringen (V 312 duizend euro);
  • hogere lasten door een dotatie aan de voorziening Afvalstoffenheffing. Deze dotatie betreft het totale voordelige resultaat in 2023 op de Afvalstoffenheffing (N 1,858 miljoen euro);
  • overige (N 92 duizend euro).

Baten (V 587 duizend euro)

  • minder opbrengsten afvalstoffenheffing welke met name veroorzaakt worden door minder aansluitingen dan begroot (N 159 duizend euro);
  • ontvangen dividend van de afvalverwerker Omrin (V 205 duizend euro);
  • de vergoeding van Nedvang voor de inzamelingskosten van PMD (Plastic, Metaal en Drankkartons) is vastgesteld op 14 euro per ton en daarmee hoger uitgekomen dan verwacht (V 504 duizend euro);
  • overige (V 37 duizend euro).

Overige

147

42

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 189 duizend euro.

2.1.3 Leefkwaliteit

Lasten

Baten

Deelnemersbijdrage Omgevingsdienst

-405

In 2023 bedroeg onze deelnemersbijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Groningen (ODG) 1,179 miljoen euro. Echter in de begroting hadden we hier 774 duizend euro voor opgenomen. De belangrijkste oorzaak voor dit tekort was het gedeeltelijk wegvallen van rijksmiddelen voor de uitvoering van de wettelijke taken voortkomend uit de Wet bodembescherming (355 duizend euro). Daarnaast hebben wij de raad per brief geïnformeerd over een stijging van de deelnemersbijdrage in 2023 met 50 duizend euro. Hiervoor was in 2023 geen dekking. In de begroting 2024 hebben we dit structureel opgelost. Hierover hebben we de raad bij de Voortgangsrapportage 2023-II reeds geïnformeerd.

Tijdelijke fietsmaatregelen

100

60

Voor de binnenstad hebben we een fietsparkeerbeleid ingevoerd. We hebben in de Brugstraat hierop nog niet kunnen handhaven omdat een gebouwde fietsparkeervoorziening hier nog ontbreekt. De middelen die we hiervoor hadden gereserveerd zijn in 2023 niet uitgegeven.

Stadspark

349

19

De herijkte visie Stadspark vraagt om een uitwerking van het gebied op structuurniveau. Gepland was om deze in 2023 op te stellen. Echter is het noodzakelijk hier eerst een integrale uitgangspuntennotitie voor op te stellen. Daarbij zijn het afgelopen jaar diverse onderzoeken in het Stadspark verricht, waaronder cultuurhistorisch, tuinhistorisch en ecologisch, maar ook naar de gebruiksmotieven. Deze onderzoeksrapporten dienen geanalyseerd te worden en zijn van groot belang voor de nog op te stellen uitgangspuntennotitie.

Cultuurwaardering

268

In de begroting 2023 zijn middelen opgenomen om o.a. de reeds geïnventariseerde cultuurhistorische waarden te vertalen naar en te borgen in het ruimtelijk beleid. Voor Groningen Stad bevindt dit traject zich, voor het onderdeel gebouwd erfgoed, in de afrondende fase. Echter door de inspraakprocedure zijn de werkzaamheden vertraagd en daarmee nog niet afgerond. In vervolg hierop zal o.m. het gebouwde erfgoed in de voormalige gemeente Haren en Ten Boer opgepakt worden.

Watervisie

200

We zijn gestart om de watervisie aan te laten sluiten bij de gebieden Haren en Ten Boer. Deze werkzaamheden zijn nog niet afgerond. Daarnaast zijn we in 2023 gestart met het maken van een landschapsbiografie met een bijbehorend koersdocument. Hoe om te gaan met het watersysteem is daar onderdeel van. Om dit goed in kaart kunnen brengen waren hiervoor in 2022 binnen de watervisie middelen gereserveerd. De landschapsbiografie is in de maak, maar nog niet gereed.

Overige

130

37

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 167 duizend euro.

Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40