Paragrafen

Paragraaf 6: Verbonden partijen

OV-bureau Groningen Drenthe

OV-bureau Groningen Drenthe

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Assen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar busvervoer. Op basis van de kaderstellingen van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen heeft het OV-bureau doelstellingen voor het openbaar (bus-)vervoer geformuleerd, waar vanuit het ook in 2024 zijn werkzaamheden wil verrichten.

Relatie met deelprogramma

1.2. Mobiliteit

Deelnemende partijen

Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen.

Bestuurlijk belang

De gemeente Groningen wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door een collegelid. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, drie uit ieder betrokken overheidsorgaan. De gemeente Groningen wordt hierin vertegenwoordigd door drie collegeleden.

Financieel belang

De gemeente is als deelnemer voor 21% risicodragend in het OV-bureau. De provincies Groningen en Drenthe zijn dit voor respectievelijk 44% en 35%. De gemeente Groningen draagt geen jaarlijkse deelnemersbijdrage af aan het OV-bureau voor de uitvoering van het OV. Wel draagt de gemeente bij aan de exploitatiekosten van het OV-bureau als organisatie.

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2023 was 24,2 miljoen euro en op 31 december 2023 20,8 miljoen euro. Het vreemd vermogen bedroeg op 1 januari 2023 31,0 miljoen euro en op 31 december 2023 18,0 miljoen euro.

Financieel resultaat

Het financieel resultaat over 2023 bedraagt 1,5 miljoen euro negatief.

Financiële risico’s

Op 9 april 2019 heeft het algemeen bestuur OV-bureau de notitie Risicomanagement en weerstandsvermogen 2018-2022 vastgesteld. Het risicomanagement van het OV-bureau omvat verschillende elementen, die in hun samenhang worden toegepast.

De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt na vaststelling van de jaarrekening 2022 en de bestemming van het resultaat 16,1 miljoen euro. Hiermee is de weerstandscapaciteit ruim hoger dan de eerder vastgestelde ondergrens van 4,8 miljoen euro.

Vanuit de gedachte dat het weerstandsvermogen het doel heeft ten tijde van een crisis financiële risico’s op te vangen, is inzet van het weerstandsvermogen een van de oplossingsrichtingen om het meerjarig tekort zoals dat nu voorzien wordt, incidenteel te mitigeren. Daarmee zou het weerstandsvermogen van het OV-bureau op termijn op nul uit kunnen komen.

Dit is als een risico in de paragraaf weerstandsvermogen van deze rekening opgenomen. Voor een toelichting zie aldaar.

Relevante beleidsinformatie

In 2023 heeft het OV-bureau verder gewerkt aan het herstellen van de reizigersaantallen en reizigerskilometers sinds corona. Eind 2023 zat het OV op ongeveer 90% ten opzichte van 2019. De dienstregeling 2023 hield rekening met de veranderende vraag die sinds corona zichtbaar is: meer thuiswerken, minder werk- en onderwijs gerelateerde reizen en meer sociaal-recreatieve reizen.

Ook in 2023 had het OV te maken met een hoog ziekteverzuim bij de vervoerder. Dit zorgde voor relatief veel rituitval. Ten slotte is ook in 2023 gewerkt aan het verbeteren van de doorstroming van het OV en het verduurzamen van de busvloot. Beide dragen bij aan een aantrekkelijker OV en (op termijn) lagere exploitatiekosten.

Verder zijn er in 2023 met de in de Tweede Kamer aangenomen motie Bikker structureel extra rijksmiddelen beschikbaar gekomen ten behoeve van het OV. De raad is hier per brief over geïnformeerd.

Beleidsrisico

Daar waar doorstroming door toename van het verkeer en werkzaamheden meer onder druk komt te staan, leidt dit tot langere reistijden en gaat dit ten koste van de stiptheid. Dit heeft ook invloed op de kosten voor het openbaar vervoer.

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40