Programma 1: Economie en Ruimte

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

In het deelprogramma Mobiliteit staat een goed bereikbare gemeente Groningen met een aantrekkelijke, veilige en gezonde leefomgeving centraal. Uitgangspunt van ons mobiliteitsbeleid is om lopen, fietsen en het openbaar vervoer te stimuleren. Met de vaststelling van onze Mobiliteitsvisie 'Groningen Goed op Weg' is de kwaliteit van de openbare ruimte leidend geworden bij het maken van keuzes in plaats van de ruimte voor de auto. Met een stevig groeiende gemeente met meer inwoners, arbeidsplaatsen en bezoekers is het een flinke uitdaging om de impact van (auto)verkeer te beperken. Samen met het terugdringen van de CO2-uitstoot vraagt dit om een verandering naar emissievrije mobiliteit dat minder ruimte inneemt. Het speelveld rond mobiliteit verandert de komende tijd hierdoor flink.

Doelen Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Het deelprogramma mobiliteit heeft de volgende doelen:

  • Wij stimuleren lopen, fietsen en het openbaar vervoer;
  • Wij willen dat Groningen voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een zo veilige en duurzame manier;
  • Wij geven voorrang aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer waarmee de CO 2 -uitstoot verminderd wordt.

Beleidsvelden

Het deelprogramma Mobiliteit bestaat uit de volgende beleidsvelden:

Vervoerswijzen
Onze gemeente bestaat uit een compacte stad met daaromheen een aantrekkelijk landelijk gebied met compacte dorpen. We zijn een groeiende gemeente die een sterke (boven)regionale rol vervult in de regio. Deze kenmerken zien we terug in de opbouw van onze mobiliteit en de ontwikkeling daarvan:

  • lopen en fietsen zijn samen verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle verplaatsingen;
  • in de regio rond de stad is de autoafhankelijkheid juist groot;
  • het openbaar vervoer (trein en bus) heeft een belangrijk aandeel in het aantal verplaatsingen van en naar onze gemeente. Tegelijkertijd verandert het openbaar vervoer steeds meer in openbare mobiliteit, ofwel de keten die de reis van deur tot deur vormt in plaats van alleen het deel dat daadwerkelijk met bus of trein wordt gereisd. Onze P+R terreinen en hubs worden daarin als overstappunt steeds belangrijker.

De samenstelling en verandering van mobiliteitspatronen in onze gemeente, maar ook daarbuiten, vormen belangrijke bouwstenen voor het deelprogramma Mobiliteit.

Impact op de directe omgeving
Onze ambities op het gebied van leefbaarheid, toegankelijkheid en veiligheid staan onder druk door de gevolgen van (auto)mobiliteit. Daarom hebben we in onze Mobiliteitsvisie gekozen voor het uitgangspunt van een 'doorwaadbare' stad:

  • de leefkwaliteit staat daarin centraal en we nemen afscheid van de autologica bij het inrichten van de openbare ruimte;
  • de snelheidslimiet op veel wegen binnen de bebouwde kom wordt teruggebracht naar 30 km/uur;
  • iedereen moeten zich veilig voelen in het verkeer. Om verkeersveiligheid succesvol te bevorderen, is afstemming van maatregelen nodig op het gebied van infrastructuur, verkeerseducatie en handhaving;
  • we herwinnen de openbare ruimte door het verminderen van de dominantie van geparkeerde auto's in het straatbeeld.

Slim en Duurzaam
De snelle opeenvolging van technologische innovaties, de opkomst van nieuwe spelers op de mobiliteitsmarkt en klimaatverandering leiden tot vernieuwing (op onderdelen) van het deelprogramma Mobiliteit. De toepassing van slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen die bijdragen aan een betere leefkwaliteit worden in dit beleidsveld beschreven.

Relevante beleidsnota's

Lasten, baten en saldo

38.555

38,9%

34.258

53,4%

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40