Paragrafen

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Financiële kengetallen

De financiële kengetallen geven een beeld van hoe de gemeente er financieel voor staat. Het onderstaande overzicht laat de verwachte ontwikkeling van de financiële kengetallen zien.

Jaarrekening 2023 Kengetallen

Begroting

Rekening

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

(bedragen x 1.000 euro)

Norm

2023

2023

2024

2025

2026

2027

Netto schuldquote

153,4%

124,8%

142,6%

136,7%

142,5%

147,6%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

120%

120,4%

95,3%

114,1%

111,7%

119,4%

126,1%

Solvabiliteitsratio

20%

8,8%

10,3%

9,9%

10,9%

11,2%

11,2%

Structurele exploitatieruimte

0,3%

2,7%

0,3%

2,1%

-0,5%

-0,5%

Grondexploitatie excl. Meerstad, Stadshavens en Suikerzijde

7,2%

3,4%

6,8%

6,2%

5,7%

5,6%

Grondexploitatie incl. Meerstad, Stadshavens en Suikerzijde

39,5%

29,3%

37,8%

38,6%

39,6%

39,6%

Belastingcapaciteit

124,6%

118,4%

124,1%

124,1%

124,1%

124,1%

Onderstaand geven we een toelichting op de kengetallen. Onder de toelichting is het algemene oordeel opgenomen.

Netto schuldquote
Dit cijfer geeft inzicht in het niveau van de gemeentelijke netto schuldenlast (korte en lange schulden verminderd met kort en lang uitgeleende middelen) ten opzichte van de gemeentelijke baten. Het geeft een indicatie van de omvang van de rentelasten en aflossingen ten opzichte van de jaarlijkse baten en lasten.
Bij de netto schuldquote wordt rekening gehouden met alle door de gemeente opgenomen leningen. Bij de netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen nemen we de leningen die we doorlenen aan derden (zoals bijvoorbeeld: Meerstad en woningbouwcorporaties) niet mee. Wanneer sprake is van doorlenen aan derden, ligt de netto schuldquote altijd boven de netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen.
Per 31 december 2024 komt de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen uit op 114,1%. Hiermee blijven we onder de ons gestelde norm van 120%. In 2026 en 2027 loopt de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen op tot 126,1% doordat de gemeentelijke baten dalen als gevolg van de opgelegde korting op het gemeentefonds per 2026.
Voor een genuanceerder beeld van de schuldpositie is van belang om de voorraad bouwgronden hierin mee te nemen. Gemeenten met veel grond hebben meer schulden en dus een hogere schuldquote. Dit geldt ook voor de gemeente Groningen. Rente en aflossing van deze schuld drukken niet direct op de begroting, maar dienen we op te vangen binnen de grondexploitaties met de opbrengsten uit de verkoop van de grond.

Solvabiliteitsratio
Dit kengetal wordt bepaald door de verhouding tussen het eigen vermogen en het totaal vermogen. Het geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan de financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid van de gemeente.
De solvabiliteitsratio in 2024 is 9,9%. Dit is laag in vergelijking met andere gemeenten en ligt onder de norm van 20%. Met een solvabiliteit van minder dan 20% vallen gemeenten in de meest risicovolle categorie. Voor de lange termijn streven we naar een streefwaarde van 20%, voor de korte termijn hanteren we een streefwaarde van 10%. Een verbetering van de solvabiliteit wordt bereikt door een verlaging van de opgenomen leningen en/of een versterking van de reserves. In de periode 2025-2027 loopt de solvabiliteit op naar 11,2%. Dit ligt boven onze streefwaarde voor de korte termijn. We gaan ervan uit dat de begrote nadelen in 2026 en 2027 hier geen invloed op hebben.

Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van de financiële positie is het ook van belang dat de structurele lasten gedekt zijn door structurele baten. De belangrijkste structurele baten zijn de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de opbrengsten uit de onroerendezaakbelasting (OZB). Dit kengetal geeft het verschil tussen de structurele baten en lasten ten opzichte van de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. In onderstaand overzicht is de omvang en ontwikkeling van de structurele lasten en baten opgenomen.
Het verloop van de structurele exploitatieruimte over de periode 2023 tot en met 2027 geeft aan dat er tot en met 2025 sprake is van een structureel evenwicht. In 2026 hebben we te maken met een forse structurele verlaging van de algemene uitkering. Dit leidt ertoe dat de structurele lasten boven de structurele baten uitkomen en er geen sprake meer is van een structureel evenwicht. Inmiddels heeft het kabinet voorgesteld de opschalingskorting vanaf 2026 te schrappen.

In de kadernota weerstandsvermogen en risicomanagement hebben we als streefwaarde opgenomen dat de exploitatie minimaal (structureel) in evenwicht is.

Structureel evenwicht

Begroting

Rekening

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

(bedragen x 1.000 euro)

2023

2023

2024

2025

2026

2027

Totale lasten

1.190.508

1.332.870

1.331.776

1.334.240

1.349.773

1.376.672

Incidentele lasten

-5.017

-101.235

-15.842

-3.619

-477

27

Incidentele toevoegingen reserves

-31.008

-48.096

-38.718

-44.938

-36.959

-38.966

Structurele lasten (A)

1.154.483

1.183.539

1.277.216

1.285.683

1.312.337

1.337.733

Totale baten

1.190.508

1.397.892

1.331.776

1.334.240

1.327.773

1.356.041

Incidentele baten

-4.140

-93.392

-1.682

-969

-326

-322

Incidentele onttrekkingen reserves

-28.819

-85.600

-48.764

-19.742

-21.256

-24.051

Structurele baten (B)

1.157.549

1.218.900

1.281.330

1.313.529

1.306.191

1.331.668

Structurele exploitatieruimte (B-A)

3.066

35.361

4.114

27.846

-6.146

-6.065

Structurele exploitatieruimte in percentage

0,3%

2,7%

0,3%

2,1%

-0,5%

-0,5%

Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale gemeentelijke baten. De boekwaarde van de voorraden grond moeten we terugverdienen bij de verkoop. Kenmerkend voor grondexploitaties is dat de looptijd meerdere jaren is. Naarmate de inkomsten verder in de toekomst liggen, brengt dit meer rentekosten en risico’s met zich mee. Het kengetal voor de gemeentelijke grondexploitaties inclusief Meerstad, Stadshavens en Suikerzijde is in 2024 37,8%. In de begroting 2024 bedroeg dit kengetal (in 2024) 36,2%. Het kengetal is gewijzigd door actualisatie van de boekwaarden van de grondexploitaties.

Belastingcapaciteit
Dit kengetal geeft inzicht in hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Hiervoor wordt de belastingdruk in Groningen gerelateerd aan de landelijk gemiddelde tarieven/woonlasten (OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) van een meerpersoonshuishouden met een koopwoning. Als dit kengetal laag is, betekent het dat een gemeente meer inkomsten uit belastingen zou kunnen verwerven. De belastingdruk in Groningen ligt boven het landelijk gemiddelde. In de begroting 2024 bedroeg het kengetal 124,1%. Een hoge belastingcapaciteit beperkt de mogelijkheid om financiële tegenvallers op te vangen met een verhoging van tarieven.

Algemeen oordeel
Overall kunnen we concluderen dat de ratio’s laten zien dat de financiële positie van de gemeente Groningen kwetsbaar blijft. Dit kunnen we voor een groot deel verklaren door een relatief hoge schuldpositie. De gemeente heeft veel grond in eigendom en ontwikkelt (grote) woningbouwlocaties om te kunnen voorzien in de woningbehoefte. De grote strategische waarde hiervan komt niet tot uitdrukking in de financiële kengetallen. Het beïnvloedt echter wel de flexibiliteit van de begroting. De ratio’s moeten in samenhang met het weerstandsvermogen worden bezien om te kunnen beoordelen of de gemeente Groningen in staat is om in te spelen op toekomstige risico’s. Het weerstandsvermogen is op dit moment voldoende om risico’s op te kunnen vangen. De structurele impact van het risico gemeentefonds: ontoereikende middelen vanaf 2026 op de ratio weerstandsvermogen is echter groot.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2024 11:48:14 met de export van 07/08/2024 11:41:08