Paragrafen

Paragraaf 9: Bedrijfsvoering

Samenwerken en vertrouwen

Versterken Participatie
Via de sporen, ‘overkoepelend participatiebeleid en – verordening’ en ‘leren en doen’, werkten we verder aan participatie. We zijn in het najaar gestart met de leidraad participatie (voor de fysieke leefomgeving), een stappenplan om te komen tot een participatie aanpak. Naar aanleiding van de motie:  ‘Wij zijn er langer dan jullie’ hebben we in 2023 diverse activiteiten ondernomen om samen met jongeren, ambtenaren en externe partners de juiste antwoorden te vinden op de vragen: 1.Hoe betrekken wij jongeren beter bij ons gemeentelijk beleid,  2.Welke vormen van participatie passen bij de wensen en behoeften van jongeren en 3.Wat is nodig om jongerenparticipatie te borgen in de reguliere werkwijze van onze ambtelijke organisatie en ons bestuur (raad/college). Eind 2023 is een reiskoffer opgeleverd met reisdocumenten (handvatten om jongeren makkelijker en vanzelfsprekender te laten participeren in beleid en uitvoering) en deze is begin 2024 door een aantal jongeren aan de raad overhandigd.

Ook werkten we op het buurt- en wijkniveau met verschillende vormen van samenwerking en zeggenschap. O.a. in een drietal proeftuinen. Zo heeft de bewonersorganisatie in de Rivierenbuurt met een budget van 20 duizend euro de mogelijkheid gehad om samen met buurtgenoten kleinere ingrepen te doen die leiden tot versterking van de leefbaarheid, terwijl in Hoogkerk met een bijpassend proces een burgerbegroting is opgesteld. Het gebiedsteam met de dorpsverenigingen van Onnen, Noordlaren, Glimmen heeft in het kader van ‘Samenspraak en zeggenschap’ diverse bijeenkomsten gehouden over samenwerking tussen inwoners en gemeente. Deze hebben onder andere geleid tot nadere werkafspraken voor de dorpsagenda’s en de kennis en ervaring is gedeeld met collega’s van andere Groningse gemeenten.

Informatieveiligheid
Adequate beveiliging van onze gegevens en bijbehorende systemen is één van onze belangrijkste speerpunten. Dit maakt dat we continu gericht zijn op de vraag: “zijn onze gegevens en systemen voldoende beveiligd?”. Vanuit de gemeentelijke organisatie hebben we extra inspanning geleverd om ervoor te zorgen dat we de juiste maatregelen treffen met betrekking tot de beveiliging van onze systemen. We leveren een extra inspanning om ervoor te zorgen dat door al onze leveranciers de juiste beveiligingsmaatregelen worden getroffen. Daarbij volgen we de relevante wet- en regelgeving en investeren in verbeteringen waar nodig. Jaarlijks toetsen we dit onder meer via de landelijke ENSIA-verantwoordingsmethodiek en door onze onafhankelijke accountant. Tevens investeren we blijvend in de bewustwording en het kennisniveau van alle medewerkers over informatiebeveiliging. 84% van de medewerkers heeft het Digitaal Rijbewijs voltooid en loopt 89% op schema om het tijdig af te ronden (nieuwe medewerkers hebben 3 maanden de tijd om hun rijbewijs te halen). Daarnaast organiseerden we in Groningen het congrestival Bloei Digitaal op 5 oktober 2023 voor 800 bezoekers, uit 35 verschillende gemeenten en 85 verschillende organisaties, met 27 workshops, lezingen, demonstraties en presentaties van onder andere Alexander Klöpping.

Data-ethiek
We zijn zeer tevreden met de resultaten die dit jaar geboekt zijn op het gebied van data-ethiek. Zoals verzocht door de raad is het sensorenregister gepubliceerd op data.groningen.nl/sensorenregister. Op toegankelijke wijze wordt uitgelegd welke sensoren en camera’s de gemeente gebruikt, maar ook hoe en waarom. Van een landelijke expert kregen we complimenten over de slimme opzet van het register: we proberen niet compleet te zijn, maar leggen in plaats daarvan aan de hand van een aantal voorbeelden uit wat we doen en waarom. Ook is een eerste versie van het algoritmeregister gepubliceerd. In dit register leggen we uit welke algoritmen de gemeente gebruikt, waarom en hoe. De omschrijving van het algoritme “eerste hulp bij geldzaken” ontving de landelijke prijs van best beschreven algoritme van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De onafhankelijke jury prees de heldere uitleg, het feit dat de gemeente op de site om feedback vraagt én dat de gemeente het aandurfde om over een “spannend” algoritme te publiceren. Tot slot is op verzoek van de raad de ethische commissie data & technologie ingesteld. We zijn zeer vereerd door de experts die hier aan mee willen doen. De commissie heeft ook haar eerste advies gegeven, over datagebruik bij handhaving van inkomensondersteuning.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2024 11:48:14 met de export van 07/08/2024 11:41:08