Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2023 .

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Vervoerswijzen

  • Toename van ruimte-efficiënte, schone en gezonde vervoerswijzen door groei van het aandeel voetganger, fiets en openbaar vervoer en afname van het aandeel auto, zowel binnen gemeente Groningen als van en naar Groningen met als doel: herwinnen openbare ruimte, verminderen CO2 uitstoot en een gezondere leefomgeving
  • In 2023 is de Doorfietsroute Winsum-Groningen vanaf de Walfridusbrug naar Winsum in gebruik genomen. De aanleg van een fietsbrug over de Noordelijke Ringweg in het verlengde daarvan is aanbesteed. Daarnaast is verder gewerkt aan het ontwerp van de regionale doorfietsroutes naar Assen en Leek. In het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid 2023-2030 is de aanlanding van de Doorfietsroute Assen-Groningen in onze gemeente opgenomen. Tot slot zijn verschillende varianten voor een doorfietsroute tussen Haren en Zuidlaren (als vervolg op de Doorfietsroute Haren-Groningen) in beeld gebracht en onderzocht.
  • In 2023 is de voorkeurslocatie voor de nieuwe Paddepoelsterbrug bepaald. Samen met Rijkswaterstaat is de voorkeursvariant voor de Gerrit Krolbrug uitgewerkt tot een Voorlopig Ontwerp en zijn de planologische procedures gestart. Eind 2023 zijn aan de westzijde van de Gerrit Krolbrug tijdelijke hellingbanen aangelegd, zodat fietsers, voetgangers en scootmobiels de oversteek over het Van Starkenborghkanaal makkelijker en comfortabeler kunnen maken. We zijn in 2023 ook begonnen met een verkenning van alternatieven voor de vervanging van de busbaanbrug over het Van Starkenborghkanaal.  
  • In 2023 is gewerkt aan de verdere realisatie van het Suikerzijderoute, zodat de Suikerzijde meteen vanaf het begin uitstekend te voet en op de fiets bereikbaar is.
  • Er is in 2023 gewerkt aan de voorbereiding voor de aan te leggen fietsstraten Kerklaan, Helperzoom Noord en Korreweg, de ontbrekende schakels Fietsbrug Eemskanaal, een nieuw fietspad aan de achterzijde van de Euroborg en een vrij liggend fietspad langs de N865 Wittewierum-Overschild en de verbreding van het fietspad langs de Rijksstraatweg tussen Haren en Glimmen. Sinds juni 2023 kan de Papiermolentunnel gebruikt worden door voetgangers en fietsers.
  • In 2023 heeft Groningen Fietsstad via campagnes, advertenties en social media ingezet op fietsstimulering en de promotie van de Fietsenstallingen Grote Markt en Nieuwe Markt.
  • In het kader van de City Deal 'Ruimte voor Lopen' is in 2023 een onderzoek uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in het bestaande loopnetwerk, loopstromen, kenmerken van looproutes en loopmotieven. Het resultaat bestaat uit basiskaarten, kansenkaarten en een kaart met de belangrijkste looproutes in onze gemeente.
  • We hebben in 2023 verder gewerkt aan de OV Routekaart 2040. Zo is de vervoersanalyse ('foto' van het nu) afgerond en zijn we vervolgens begonnen met de ontwikkeling van een toekomstbeeld voor het openbaar-vervoernetwerk. In het vierde kwartaal van 2024 leggen we de OV Routekaart 2040 voor aan de raad.
  • Ter verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer zijn als proef de verkeerslichten bij de Maagdenbrug uitgezet, is de voorrangssituatie gewijzigd en zijn maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
  • In 2023 hebben we actief bijgedragen aan de planvorming voor de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en verbetering van het bestaande spoor. Met de mede-overheden in Noord-Nederland hebben we bovendien een actieve lobby richting het Rijk gevoerd voor verbetering van het spoor Zwolle-Meppel en de introductie van vier intercity's per uur tussen Groningen en Zwolle.
  • De werkzaamheden aan het Hoofdstation in het kader van Groningen Spoorzone vorderen gestaag. In 2023 is het diepste punt van de te bouwen reizigerstunnel en de ondergrondse fietsenstalling bereikt. Bovendien is het volledige casco van de tunnel uitgegraven en is begonnen met de bouw van de verdiepingsvloeren. Naast het diepste punt is ook het hoogste punt bereikt, namelijk het nieuwe chauffeursverblijf voor Qbuzz.
  • Voor de insnijding van het Emmaviaduct is het ontwerp verder uitgewerkt tot een Voorlopig Ontwerp (VO) en zijn de kostenramingen geactualiseerd. Bovendien zijn er gesprekken gevoerd met stakeholders en zijn er onderzoeken uitgevoerd of geactualiseerd.
  • In 2023 zijn op de P+R terreinen nieuwe fietspompen geplaatst. Daarnaast hebben we een begin gemaakt met de voorbereidingen voor de uitbreiding van de fietsenstallingen op P+R terreinen. Bovendien hebben we gewerkt aan een kader voor het plaatsen van pakketkluizen in de openbare ruimte, onder meer op P+R terreinen.
  • In 2023 is het Uitvoeringsprogramma Hubs 2023-2030 vastgesteld. Dit uitvoeringsprogramma beschrijft concrete acties en maatregelen om de duurzame ketenreis te bevorderen en om deelmobiliteit een herkenbare, vaste plek te geven in de openbare ruimte.
  • In 2023 hebben we betaald parkeren ingevoerd in Corpus den Hoorn en de Hoornse Meer. Tevens hebben we een maatschappelijke parkeervergunning ingevoerd.
  • Bereikbaar houden van de economische kerngebieden van Groningen met onder meer de (vracht)auto
  • In 2023 is het grootste gedeelte van de verdiepte ligging van de Zuidelijke Ringweg afgebouwd. Daarnaast zijn bijna alle werkzaamheden aan de oostzijde van het Winschoterdiep klaar en is het grootste gedeelte van het Vrijheidsplein gereed.
  • In 2023 zijn we samen met het Rijk en de Provincie Groningen gestart met een MIRT-onderzoek naar de gebiedsgerichte ontsluiting van de Westflank. Dit onderzoek is onder meer nodig om nut en noodzaak voor de ombouw van de Westelijke Ringweg aan te kunnen tonen. Onze ambitie is om deze weg ongelijkvloers te maken. Zodoende willen we de doorstroming en betrouwbaarheid voor het verkeer op de Westelijke Ringweg verbeteren, maar ook de leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit rondom de ringweg zelf. In het MIRT-onderzoek worden ook de rondweg Westpoort en de N355 richting Zuidhorn meegenomen.
  • In 2023 is gestart met de actualisatie van het toekomstbeeld en de agenda voor de Oosterhamrikzone. Dit als vertrekpunt voor de verdere planvorming voor woningbouw, de openbare ruimte en nieuwe mobiliteitsverbindingen, op basis van de Mobiliteitsvisie. In 2024 wordt deze actualisatie afgerond en gepresenteerd.
  • In 2023 is gestart met een onderzoek naar maatregelen die op korte termijn genomen kunnen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren en de mobiliteitsgroei rond Stadshavens, Sontplein, Scandinavische Havens en Eemskanaalzone te kunnen faciliteren.
  • In 2023 zijn we begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de Oostflank-studie die we in 2024 uitvoeren.
  • In de wijken en dorpen krijgt de auto een minder dominante positie
  • Wij hebben in 2023 gewerkt aan de transformatie van wegen naar 30 km/uur conform ons Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad 2022-2026. De Peizerweg is heringericht en we hebben gewerkt aan en/of zijn begonnen met de Korreweg, Parkweg, Kerklaan, Meerweg (Haren), De Savornin Lohmanlaan, Floresstraat, Zaagmuldersweg, Dilgtweg en Lijzijde. Bovendien hebben we in 2023 een gedeelte van de Vestdijklaan aan ons uitvoeringsprogramma toegevoegd door aan te sluiten bij het onderhoudsprogramma van Stadsbeheer.
  • In 2023 hebben we met ons verkeersmodel onderzoek gedaan naar de verkeersstromen die het gevolg kunnen zijn van een autoknip in de Eikenlaan in combinatie met autoknips in de Wilgenlaan en de Dierenriemstraat. Mede op basis van de voorlopige uitkomsten hiervan zijn verdiepende (verkeers)onderzoeken uitgezet.

Effect op de directe omgeving

  • Herwinnen van de openbare ruimte en zorgen voor minder overlast door gestalde fietsen op straat
  • In 2023 zijn we doorgegaan met de realisatie van fietsenstallingen in onze gemeente. Het gaat dan bijvoorbeeld om de aanleg van tijdelijke voorzieningen zoals fietsvlonders. Maar we zijn ook verder gegaan met de realisatie van een nieuwe fietsenstalling Herestraat, hebben een pand aan de Westerhaven aangekocht en zijn gestart met het onderzoek naar één of meerdere inpandige/ondergrondse fietsenstallingen in het gebied rond de Vismarkt, A-Kerkhof en de Brugstraat.
  • Op verschillende manieren hebben we in 2023 de regels rond het stallen van de fiets en onze fietsparkeervoorzieningen onder de aandacht gebracht van bewoners en bezoekers van de binnenstad. Daarnaast hebben we geëxperimenteerd met tijdelijke fietsenstallingen voor kortstallers in de Oude Ebbingestraat (voor de Jumbo) en de Guldenstraat.
  • In het kader van Groningen Spoorzone is in 2023 een groot gedeelte van het casco van de ondergrondse fietsenstalling op het Hoofdstation gerealiseerd. Deze nieuwe fietsenstalling biedt straks ruimte aan 6.000 fietsen.
  • Herwinnen van de openbare ruimte door terugbrengen dominantie van geparkeerde auto’s in het straatbeeld
  • In 2023 hebben we de overlast van vreemdparkeerders in de wijken Corpus den Hoorn en Hoornse Meer beperkt door hier betaald parkeren in te voeren, conform het raadsbesluit uit 2021. Bovendien is besloten om ook in de wijk Klein Martijn betaald parkeren in te voeren.
  • Met maatschappelijke organisaties zijn in 2023 maatwerkafspraken gemaakt over de het afnemen van parkeervergunningen voor het parkeren op straat.
  • In 2023 is besloten (grote) campers niet langer toe te staan in de openbare ruimte.
  • Eind 2023 zijn we begonnen met informatiebijeenkomsten over autodelen voor onze inwoners.
  • In 2023 zijn we gestart met Natuurlijk!Deelmobiliteit, het nationale samenwerkingsprogramma rond deelmobiliteit. Hierin werken we samen met andere gemeenten aan onder andere modelteksten voor nieuwe vergunningen voor commerciële deelauto-aanbieders.
  • Minder verkeersslachtoffers
  • In 2023 is ons nieuwe Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid 2023-2030 vastgesteld met daarin alle maatregelen waar we de komende jaren aan werken.
  • Het verkeersveiliger maken van het kruispunt Boterdiep-Bloemsingel is in 2023 opgepakt in het kader van de transformatie van de belevingsplek Korreweg/Rodeweg/Nieuwe Ebbingestraat, conform ons Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad.
  • Om de verkeersveiligheid in onze gemeente te verbeteren zijn in 2023 ook maatregelen genomen op basis van bewonersmeldingen die bij ons team verkeersmeldingen zijn binnengekomen. Zo zijn er bijvoorbeeld snelheidsremmende maatregelen aangelegd op het Hoendiep bij De Poffert en op de Ter Borchlaan.
  • Het faciliteren van schoolstraten is onderdeel van onze Integrale Aanpak Scholen en opgenomen in ons uitvoeringsprogramma.
  • In 2023 hebben basisscholen en middelbare scholen weer diverse projecten afgenomen van VerkeerswijzerGroningen.

Slim en Duurzaam

  • Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van personen- en goederenvervoer
  • In 2023 is het opdrachtmodel voor het plaatsen en beheren van elektrische laadpalen gestart en operationeel geworden.
  • Door de voormalige concessiehouder zijn tot en met juli 2023 nog laadpalen geplaatst; in december 2023 is de eerste laadpaal onder het nieuwe opdrachtenmodel geplaatst in Ten Boer.
  • In 2023 is de Snellaadvisie RAL Noord voorgelegd. Dit was het startpunt voor het ontwikkelen van onze eigen uitvoeringsagenda snellaadinfrastructuur waaraan we werken.
  • In 2023 hebben we voor bewoners in het bezit van een Stadjerspas een korting voor het gebruik van een deelfiets gerealiseerd. Op een digitale kaart van onze gemeente konden bewoners en ondernemers online feedback geven op mogelijke locaties voor deelbakfietsen.
  • Conform ons Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit 2022-2030 en op basis van de Evaluatie Deelscooters hebben we in 2023 twee nieuwe vergunningen verleend aan aanbieders van elektrische deelscooters.
  • In 2023 ontvingen wij van Natuur & Milieu en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de Autodeel Award 2022, omdat wij autodelen aantrekkelijk en bereikbaar maken. Daarnaast hebben we ook de POLIS Award 2023 gewonnen, een internationale prijs voor onze vooruitstrevende en innovatieve benadering van duurzame mobiliteit.
  • Sturen op verkeer (in plaats van faciliteren en geleiden)
  • In 2023 hebben we een begin gemaakt met het opstellen van een deeluitwerking van het Multimodale Netwerkkader voor de Oostflank van de stad.
  • In 2023 is een concept Uitvoeringsprogramma Verkeerslichten opgesteld met daarin een overzicht van de verkeerslichten die we de komende tijd vervangen door een intelligent verkeerslicht (iVRI), conform landelijke afspraken. Op basis hiervan experimenteren we bij de implementatie van vier iVRI's met de nieuwe beleidsuitgangspunten conform ons vastgestelde Beleidsplan Verkeerslichten Groningen.
  • Het op orde hebben van de datastromen
  • In 2023 zijn we verder gegaan met de ontwikkeling en het beschikbaar maken van alle relevante mobiliteitsdata, zodat het structureel en correct kan worden aangeleverd aan de landelijke organisaties.
  • In 2023 zijn we begonnen met een onderzoek naar een nieuwe, toekomstbestendige werkwijze om de parkeerdruk op straat te kunnen meten, bijvoorbeeld met behulp van de scanauto. Dit onderzoek is nog niet afgerond, omdat dit technisch ingewikkelder bleek dan aanvankelijk gedacht.
  • In 2023 zijn we gestart met het ontwikkelen van nieuwe Europese indicatoren voor duurzame stedelijke mobiliteit (SUMI).
  • Een leefbare en aantrekkelijke binnenstad door alleen nog maar schone voertuigen toe te staan
  • In 2023 zijn de ANPR-camera's voor de handhaving van de venstertijden geplaatst. Het realiseren van de stroomaansluitingen bleek weerbarstiger dan gedacht.  
  • In 2023 hebben we twee proefprojecten uitgevoerd: uitstootvrije deelvoertuigen voor ondernemers en slimme, vooraf te reserveren laad- en losplekken (smartzones) voor leveranciers.
  • In 2023 zijn we verder gegaan met de voorbereidingen voor de implementatie van een zero-emissiezone in de binnenstad in 2025. Daarover heeft de nodige afstemming plaatsgevonden met andere gemeenten die ook een zero-emissiezone instellen. Ook zijn we in gesprek gegaan met direct betrokkenen zoals de ambulante handel, horecaondernemers, bedrijfsverenigingen en brancheorganisaties.
Deze pagina is gebouwd op 07/08/2024 11:48:14 met de export van 07/08/2024 11:41:08