Deelprogramma 1.1: Economie en werkgelegenheid

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

01

Economie en werkgelegenheid

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2023

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

01.1.1 Economische Ontwikkeling

7.041

8.527

8.291

235

01.1.2 Ruimtelijke econ. ontwikkeling

4.661

4.035

3.771

264

01.1.3 Grondzaken

10.998

16.148

2.197

13.951

01.1.4 Overige Economie

13.791

13.514

11.752

1.763

Totaal

36.491

42.224

26.010

16.214

Baten

01.1.1 Economische Ontwikkeling

961

1.283

1.561

279

01.1.2 Ruimtelijke econ. ontwikkeling

1.089

1.089

1.156

67

01.1.3 Grondzaken

4.544

4.544

1.459

-3.085

01.1.4 Overige Economie

243

243

720

477

Totaal

6.837

7.159

4.896

-2.263

Totaal Saldo voor bestemming

29.654

35.065

21.114

13.951

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

608

0

0

0

Totaal onttrekkingen

0

5.000

0

5.000

Totaal saldo na bestemming

30.262

30.065

21.114

8.951

Financiële toelichting

1.1.1 Economische ontwikkeling

Lasten

Baten

Akkoord van Groningen

269

Het Akkoord van Groningen is het strategisch samenwerkingsverband van de gemeente en provincie Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, UMCG, Martini Ziekenhuis, Noorderpoort en Alfa-college. In 2023 was het door de krappe arbeidsmarkt moeilijk om personele capaciteit te vinden voor de uitvoering van de projecten binnen de Strategische Agenda. Hierdoor is een aantal projecten pas in de loop van 2023 opgestart en zijn minder middelen besteed.

Herstelagenda Groningen Vooruit

219

De herstelagenda Groningen Vooruit is in 2021 tot stand gekomen om ondernemers binnen de sectoren die het meest getroffen zijn door de coronacrisis te helpen met een set van maatregelen. Van de oorspronkelijk beschikbare 3,5 miljoen euro zijn veel initiatieven uitgevoerd. Ultimo 2023 is er nog een restantbedrag van 219 duizend euro.

Overige

-253

279

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 26 duizend euro.

1.1.2 Ruimtelijke economische ontwikkeling

Lasten

Baten

Intensiveringsmiddelen Meerjarenprogramma Ruimtelijke Economie 2023-2026

397

Door fasering in de uitvoering van de projecten binnen het meerjarenprogramma Ruimtelijke Economie blijven middelen over.

Overige

-133

67

De overige afwijkingen tellen op tot een nadeel van 66 duizend euro.

1.1.3 Grondzaken

Lasten

Baten

Grondbedrijf

13.526

-3.075

Het totale jaarresultaat van het Grondbedrijf bedraagt 5,45 miljoen euro voordelig. Dit resultaat bestaat voornamelijk uit de actualisaties van de grondexploitaties (4,2 miljoen euro nadeel) en vrijval van de verliesvoorziening op strategische gronden (8 miljoen euro voordeel). Een uitgebreide toelichting hierop is opgenomen in de paragraaf 7. Grondbeleid. Daarnaast heeft het resultaat voor 1,4 miljoen euro betrekking op de exploitatie van het bezit (verhuur, onderhoud etc.). Tot slot is er verkoopwinst behaald op (tuin-) gronden (583 duizend euro voordelig resultaat).

Reserve-onttrekking
In de tweede voortgangsrapportage van 2023 hadden we voor het Grondbedrijf een verwacht nadelig jaarresultaat opgenomen van 5 miljoen euro. Aangezien dit verwachte jaarresultaat zou leiden tot een begrotingsoverschrijding op deelprogrammaniveau heeft de raad besloten 5 miljoen euro te onttrekken aan de reserve Grondzaken ter dekking van dit nadelige resultaat.
Eind 2023 blijkt deze onttrekking teruggedraaid te kunnen worden gezien het uiteindelijke positieve resultaat. Dit is conform de afgesproken werkwijze met de raad.
Hierdoor wordt het resultaat van het Grondbedrijf verlaagd naar 5,45 miljoen euro. Deze verlaging komt tot uitdrukking in het resultaat bij de reservemutaties in deelprogramma 1.1 Economie en werkgelegenheid.

Overige

425

-10

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 415 duizend euro.

1.1.4 Overige economie

Lasten

Baten

Suikerzijde

1.085

397

Op 21 december 2022 heeft de raad de gebiedsbegroting De Suikerzijde vastgesteld. De kapitaallasten van de investeringen voor de gebiedsontwikkeling De Suikerzijde zitten structureel in de begroting vanaf het jaar 2022. Niet al deze middelen zijn tegelijk nodig, daarom kan er gedurende de exploitatieperiode van de gebiedsbegroting incidenteel vrijval van de genoemde financiële middelen plaatsvinden. De raad heeft bij het vaststellen van de gebiedsbegroting besloten deze vrijval te behouden voor de gebiedsontwikkeling De Suikerzijde en daartoe een beklemde reserve De Suikerzijde in te stellen om de vrijval aan toe te voegen.  
Deze incidentele vrijval bedraagt eind 2023 ca. 1,5 miljoen euro.

Vrijval kapitaallasten bovenwijkse voorzieningen Westpoort

450

In 2022 hebben we volgens BBV-voorschriften een afwaardering van 8,5 miljoen euro verwerkt op onze investering in het viaduct dat het bedrijventerrein Westpoort ontsluit naar de A7.
Deze afwaardering leidt tot een structurele vrijval van het begrote kapitaallastenbudget verbonden met de investering in het viaduct.

Overige

228

80

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 308 duizend euro.


Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40