Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

01

Mobiliteit

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2023

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

01.2.1 Vervoerswijzen

3.076

4.284

5.286

-1.003

01.2.2 Impact op de directe omgeving

20.632

20.597

19.854

743

01.2.3 Slim en duurzaam

12.760

13.336

13.414

-78

Totaal

36.468

38.217

38.555

-338

Baten

01.2.1 Vervoerswijzen

0

0

484

484

01.2.2 Impact op de directe omgeving

27.138

27.138

32.903

5.766

01.2.3 Slim en duurzaam

300

1.165

871

-294

Totaal

27.438

28.303

34.258

5.955

Totaal Saldo voor bestemming

9.030

9.914

4.297

5.617

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

460

1.485

1.485

0

Totaal onttrekkingen

0

472

472

0

Totaal saldo na bestemming

9.490

10.927

5.310

5.617

Financiële toelichting

1.2.1 Vervoerswijzen

Lasten

Baten

Taakstelling SIF

-1.200

In de begroting 2023 is binnen dit beleidsveld een bezuinigingstaakstelling op het Stedelijk Investeringsfonds opgenomen. In totaal gaat dit om een bedrag van 1,2 miljoen euro waarvan 200 duizend euro structureel en 1 miljoen euro incidenteel. In 2023 is deze taakstelling ingevuld door incidentele vrijval op de SIF-budgetten elders verantwoord in deze jaarrekening.
Voor een nadere toelichting hierop verwijzen wij naar het overzicht met SIF-middelen in deze gemeenterekening.

Intensiveringsmiddelen Verplaatsen

215

10

In de begroting 2023 is ruim 3 miljoen euro beschikbaar besteld voor intensiveringen binnen het programma Mobiliteit. Eind 2023 hebben we deze beschikbare intensiveringsmiddelen nagenoeg geheel besteed.

Overige

-18

474

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 456 duizend euro.

1.2.2 Impact op de directe omgeving

Lasten

Baten

Parkeerbedrijf

771

4.870

Baten
In 2023 zijn de baten ca. 4,8 miljoen euro hoger dan begroot. Hiervoor zijn een aantal redenen te noemen. De begroting 2023 is opgesteld in het voorjaar 2022. Toen waren de corona-effecten nog steeds zichtbaar en trad slechts in beperkte mate herstel op. Pas vanaf de zomer 2022 begon het herstel echt in te treden. We hielden voor 2023 wel rekening met een flinke verbetering van het resultaat ten opzichte van 2022. Echter de huidige omzetcijfers komen daar ruimschoots bovenuit. Ook het slechte weer in de zomermaanden en de tariefsverhogingen hebben bijgedragen aan de hogere omzetten.
Voor parkeergarages liggen de opbrengsten 2,0 miljoen euro boven de begroting. Vooral de parkeergarage Forum (1,0 miljoen euro) heeft hier een groot aandeel in.
Voor straatparkeren zijn de gerealiseerde opbrengsten 2,7 miljoen euro hoger dan begroot. Dit wordt vooral verklaard door een toename van het belparkeren (1,9 miljoen euro) en vergunningen/ontheffingen (0,8 miljoen euro).

Lasten
De lasten bij het straatparkeren zijn 650 duizend euro lager. Dit wordt vooral verklaard door vrijval van budgetten voor onvoorziene uitgaven waaronder inhuur, uitbesteed werk en onderhoud.
Hiertegenover staan extra kosten voor de buurtstallingen doordat een extra dotatie aan de voorziening heeft plaatsgevonden van 305 duizend euro. Deze dotatie was nodig voor het aanbrengen van installatietechnische maatregelen brandveiligheid. Deze maatregelen waren niet begroot en in de meerjarenonderhoudsbegroting opgenomen.
Overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 426 duizend euro.

Parkeerhandhaving

-73

879

In 2023 zijn de opbrengsten uit naheffingsaanslagen parkeerbelasting 0,9 miljoen euro hoger dan begroot. Dit zijn parkeerboetes bij niet of te weinig betalen. Deze hogere opbrengsten worden voor ca. 0,5 miljoen euro veroorzaakt door een landelijke tariefstijging. Daarnaast heeft de uitbreiding van het aantal wijken met betaald parkeren en de effectievere inzet van de tweede scanauto geleid tot hogere opbrengsten van ca. 0,4 miljoen euro.
Tegenover deze hogere opbrengsten staan ook hogere lasten van ca. 0,1 miljoen euro door extra inzet van personeel voor parkeerhandhaving.

Overige

45

17

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 62 duizend euro.

1.2.3 Slim en duurzaam

Lasten

Baten

Spaarregeling Ringwegen

436

Voor het project Ring West Verbindt en nieuwe verbindingen in de Oosterhamrikzone voor fiets, openbaar vervoer en auto sparen we met de Spaarregeling Ringwegen. Met de provincie hebben we afgesproken te sparen in de verhouding 2/7 gemeente en 5/7 provincie. Hiervoor hebben wij structureel 454 duizend euro opgenomen in onze begroting. In 2023 is hiervan 18 duizend euro besteed.

Klimaatmiddelen zero-emissie

387

-387

In de begroting 2023 zijn extra middelen beschikbaar gesteld vanuit het Klimaatakkoord voor de succesvolle implementatie van de zero-emissiezone in de Binnenstad. De besteding van middelen volgt in 2024.

Plankosten Oosterhamrikzone

-314

In het Stedelijk Investeringsfonds zijn in 2023 middelen begroot voor plankosten van diverse projecten. In 2023 verwachtten we hiervan in totaal 550 duizend euro te besteden aan planvorming voor de bruggen in de Oosterhamrikzone. In 2023 is dit plankostenbudget overschreden onder andere doordat de opstartfase van het ontwerptraject Oosterhamrikzone complexer bleek en meer inspanning vergde dan vooraf verwacht.

Geluidsisolatie Bussen West

-236

De middelen ter dekking van de geluidswerende maatregelen bij het project Bussen over West zijn gestort in de reserve SIF, en niet in de exploitatie. Hierdoor is in de rekening 2023 sprake van een administratief resultaat.

Overige

-351

93

De overige afwijkingen tellen op tot een nadeel van 258 duizend euro.


Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40