Financiën
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.
Financieel overzicht lasten en baten
03 | Werk en inkomen | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2023 | Verschil | |
(Bedragen x 1.000 euro) | |||||
Lasten | |||||
03.1.1 Werk en activering | 69.965 | 82.881 | 80.832 | 2.048 | |
03.1.2 Inkomen en armoedeverlichting | 198.547 | 237.792 | 231.286 | 6.507 | |
Totaal | 268.512 | 320.673 | 312.118 | 8.555 | |
Baten | |||||
03.1.1 Werk en activering | 16.240 | 20.860 | 21.282 | 422 | |
03.1.2 Inkomen en armoedeverlichting | 152.415 | 166.157 | 168.503 | 2.347 | |
Totaal | 168.654 | 187.017 | 189.785 | 2.768 | |
Totaal Saldo voor bestemming | 99.858 | 133.656 | 122.333 | 11.323 |
Reserve mutaties | ||||
---|---|---|---|---|
Totaal toevoegingen | 0 | 2.061 | 2.061 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 4.227 | 4.029 | 4.029 | 0 |
Totaal saldo na bestemming | 95.631 | 131.688 | 120.365 | 11.323 |
---|
Financiële toelichting
03.1.1 Werk en activering | Lasten | Baten |
---|---|---|
Sociale Werkvoorziening | 1.025 | -1.080 |
Per saldo realiseren we op de Sociale Werkvoorziening (SW) een nadeel van 55 duizend euro. Dit nadeel is als volgt opgebouwd: Loonkosten SW en Nieuw Beschut (V 1,4 miljoen euro) Omzet en materiaalkosten SW (N 1,2 miljoen euro) Bedrijfslasten (N 301 duizend euro) Overige verschillen (V 18 duizend euro) | ||
WIZ | 834 | 24 |
Het voordeel op Werk in Zicht (WIZ) heeft drie oorzaken. Ten eerste heeft WIZ in 2023 van het rijk 299 duizend euro ontvangen voor begeleiding jongeren naar werk, voor de periode 2023-2024. Het gedeelte voor 2024 hebben we nog niet besteed (voordeel 202 duizend euro in 2023). Ten tweede hebben we een voordeel van 417 duizend euro doordat we minder hebben ingezet voor trajecten. Dit betreft onder meer het meerjarige project Kansrijk Opleiden. Dit wordt veelvuldig gebruikt en is daarmee een succes. Maar omdat de verdeling van middelen over de jaren anders verloopt dan verwacht, realiseren we in 2023 een voordeel van 349 duizend euro. Als de huidige voortgang door blijft lopen, worden de middelen de komende jaren goed besteed. Ten slotte hebben we 239 duizend euro lagere lasten, onder meer doordat we 112 duizend euro kosten hebben doorbelast aan verschillende projecten. | ||
ESF | 787 | |
Voor de periode oktober 2022 - december 2023 heeft de arbeidsmarktregio 2,7 miljoen euro subsidie ontvangen vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF). Hiervan is 874 duizend euro beschikbaar voor Groningen. We hebben 87 duizend euro ingezet als extra dekking van de basisbanen. De overige middelen hebben we niet ingezet in 2023 omdat de lasten tegenover de subsidie gedekt zijn binnen de reguliere begroting. Conform voorgaande jaren stellen wij voor het resultaat toe te voegen aan de ESF reserve om deze in te kunnen zetten voor de doelgroep. | ||
Werk- en Ontwikkelprogramma | 280 | 35 |
We hebben 195 duizend euro minder brede loonkostensubsidie (LKS) ingezet doordat er minder plaatsingen waren dan verwacht. De toeleiding is nog laag doordat de gebiedsgerichte aanpak net is gestart. Daarnaast vraagt de complexiteit van de doelgroep meer tijd. Verder hebben we 94 duizend euro minder in kunnen zetten voor het ontwikkelbudget gebieden omdat de kennismaking met de wijken en lokale initiatieven meer tijd kost. Overige verschillen ten slotte tellen op tot een voordeel van 26 duizend euro. | ||
Werkpremie | 252 | |
Vanuit het coalitieakkoord is in de begroting van 2023 700 duizend euro budget opgenomen voor bijverdienen in de bijstand. Hiervan is 448 duizend euro toegekend. Dit is lager dan begroot doordat de werkpremie aan minder mensen is toegekend dan verwacht en doordat de toegekende premie per inwoner lager uitvalt dan verwacht. | ||
Inburgering | -261 | 655 |
Voor inburgering is in 2022 en 2023 in totaal 845 duizend euro aan extra middelen beschikbaar gesteld. Daarnaast hebben we in de meicirculaire 2023 223 duizend euro ontvangen voor maatschappelijke begeleiding. Wij besteden de middelen aan extra formatie bij Thuisin050 en het GKB (financiële ontzorging). | ||
RMT | -781 | 781 |
In 2023 hebben we 292 duizend euro begroot voor uitvoeringskosten van het Regionaal Mobiliteits Team (RMT) en 450 duizend euro voor trajecten van deelnemers. Omdat we van het rijk middelen ontvangen voor de uitvoeringskosten en we de kosten voor trajecten volledig kunnen declareren, zijn tegenover de lasten even hoge baten begroot. | ||
Overige verschillen | -88 | 7 |
Door overige verschillen in baten en lasten hebben we per saldo een nadeel van 81 duizend euro. |
03.1.2 Inkomen en armoedeverlichting | Lasten | Baten |
---|---|---|
Energietoeslag | 2.831 | 28 |
Via de decembercirculaire 2022 en de meicirculaire 2023 is in totaal 28,3 miljoen euro beschikbaar gesteld voor uitkering van energietoeslagen in 2023. Omdat het aantal verstrekkingen lager is dan verwacht en lager is dan vorig jaar, levert dit een voordeel op van 2,8 miljoen euro. Een van de oorzaken is de aanpassing van de referteperiode door het rijk waardoor minder mensen voor de energietoeslag in aanmerking komen. | ||
BUIG | 2.044 | 569 |
De ontwikkeling van het aantal uitkeringen was in Groningen tot het laatste kwartaal gunstiger dan landelijk. In het laatste kwartaal zien we een ontwikkeling in Groningen die vergelijkbaar is met het landelijk gemiddelde. Door het gunstige verloop in 2023 hebben we een voordeel van 2,0 miljoen euro op de lasten. De uitgaven voor de reguliere bijstand (WWB) waren 1,6 miljoen euro lager dan begroot en de uitgaven voor de overige regelingen (IOAW, IOAZ en BBZ levensonderhoud) waren 0,4 miljoen euro lager. Aan de batenkant hebben we een voordeel doordat het Rijk bij haar definitieve budgettering voor 2023 van een grotere stijging van uitgaven is uitgegaan dan waarschijnlijk in 2023 wordt gerealiseerd (macro-overraming). | ||
Schuldhulpverlening | 1.484 | 222 |
Het voordelige resultaat voor schuldhulpverlening heeft drie oorzaken. Ten eerste hebben we in 2021 en 2022 in totaal 1,9 miljoen euro aan extra rijksmiddelen ontvangen voor de verwachte benodigde extra inzet voor vroegsignalering en bijzondere bijstand. Wij werken hiervoor aan 'uitvoeringsplannen intensivering Schuldhulpverlening'. We zijn in 2023 gestart met implementatie hiervan binnen het GKB maar een deel van de plannen is nog niet gereed. van de extra middelen hebben wij daardoor 1,7 miljoen euro niet in kunnen zetten in 2023. Ten tweede hebben we een nadeel van 346 duizend euro op personeelskosten. Dit is het gevolg van extra inzet door onder meer ziekte, ICT problemen en de deelname aan het project VASD. Ten slotte hebben wij in 2023 222 duizend euro hogere baten, met name door hogere eigen bijdragen voor beschermingsbewind. | ||
Hulppakket energiekosten en inflatie | 1.243 | |
In november 2022 heeft uw raad als onderdeel van het "Noodpakket energiekosten en inflatie" | ||
Individuele inkomenstoeslag | 810 | |
Het voordeel op individuele inkomenstoeslag heeft twee oorzaken. In 2023 is vanuit het coalitieakkoord 1,0 miljoen euro toegevoegd voor de verlaging van de referteperiode naar 2 jaar. Omdat er minder verstrekkingen waren dan waar we bij het coalitieakkoord vanuit zijn gegaan, hebben we hier een voordeel van 253 duizend euro. | ||
Intensivering aanpak van armoede en schulden | 353 | |
In het coalitieakkoord is 700 duizend euro toegekend voor intensivering van de aanpak van armoede en schulden. Zoals aangegeven in de brief ‘Brede aanpak armoede en schulden’ hebben wij gewerkt aan een uitvoeringsplan voor structurele inzet van de middelen. Dit plan is inmiddels gereed maar door de vertraging daarbij hebben we 353 duizend euro niet ingezet. | ||
Energietoeslag studenten | 103 | 322 |
Voor de energietoeslag studenten was in 2023 2,85 miljoen euro beschikbaar. Hiervan is 2,7 miljoen euro toegevoegd aan de reserve voor dekking van de studietoeslag 2024-2027. Het resterende bedrag was beschikbaar voor studenten die vanwege hoge energiekosten een beroep doen op bijzondere bijstand. Van dit bedrag hebben wij 103 duizend euro niet ingezet. | ||
Individuele studietoeslag | -1.014 | 32 |
Als gevolg van toegenomen problematiek is het aantal aanvragen en verstrekkingen van individuele studietoeslag in 2023 fors gestegen (59%). De stijging is in lijn met de landelijke trend. Daarnaast zijn in 2023 de normbedragen verhoogd. Hierdoor hebben wij een tekort van 982 duizend euro. | ||
Bijzondere bijstand | -929 | 197 |
We verwachten een nadelige afwijking van 732 duizend euro op bijzondere bijstand. We hebben hogere uitgaven voor onder meer kredietverstrekking aan statushouders, vergoedingen rechtsbijstand, energie, witgoed en de maaltijdvoorziening. Omdat vanuit Toekomst met perspectief 300 duizend euro beschikbaar is voor eventuele tekorten op minimaregelingen, wordt het nadeel verlaagd tot 732 duizend euro. | ||
Kindertoeslagaffaire | -509 | 549 |
We hebben 509 duizend euro ingezet voor vergoedingen voor gedupeerden en uitvoeringskosten van de WIJ en het projectteam. We hebben hiervoor 549 duizend euro aan baten ontvangen van het rijk. Dit betreft de rijksvergoeding van de kosten van gedupeerden (volledige vergoeding) en de rijksbijdragen die worden bepaald op basis van normen vermenigvuldigd met de aantallen gedupeerden en plannen van aanpak. Per saldo hebben we een voordeel van 40 duizend euro. | ||
Overige verschillen | 91 | 428 |
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 519 duizend euro. |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing