Programma 3: Vitaal en Sociaal

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Wij vinden het van groot belang dat kinderen en jongeren optimale kansen geboden worden om op een positieve wijze op te groeien. We willen dat onze jeugd zich kan ontwikkelen tot perspectiefrijke, participerende en verantwoordelijke volwassenen.
Het is cruciaal dat kinderen en jongeren kunnen opgroeien binnen een pedagogisch gezonde, stimulerende en veilige omgeving. Daarom willen wij voor alle kinderen een omgeving creëren die ruimte biedt om de eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Dit is een omgeving waar ieder kind zich kan ontplooien en zich gewaardeerd weet.  
Samen met onze partners in onderwijs en opvang zetten we ons daarom in om het onderwijs in Groningen blijvend te vernieuwen en te verbeteren om zo een optimaal leerklimaat voor onze kinderen en jongeren te realiseren.

Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Vanuit de onderwijsagenda gemeente Groningen werken wij aan drie actielijnen:

  • Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijshuisvesting;
  • Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen;
  • Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren.

Beleidsvelden

Het deelprogramma Onderwijs bestaat uit twee overkoepelende beleidsvelden, die beide een aantal specifieke beleidsonderdelen kennen.

1. Onderwijskansen en onderwijshuisvesting

Maatschappelijk Akkoord Sociale Inclusie
Binnen het Maatschappelijk Akkoord werken we samen met de kinderopvang en de schoolbesturen aan het tegengaan van onderwijssegregatie en het vergroten van sociale inclusie en gelijke kansen. We doen dit vanuit de integrale benadering van drie leefwerelden: thuis, school en vrije tijd/wijk. Voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs is in dit kader een uitvoeringsagenda ontwikkeld.

Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) & Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Binnen OAB neemt VVE een belangrijke plaats in. VVE is erop gericht om peuters en kleuters met een risico op onderwijsachterstand zo goed mogelijk toe te rusten voor de ‘start’ in groep 3 van de basisschool. Dit gebeurt in de voorschoolse periode (van 2 tot 4 jaar) en in de vroegschoolse periode (groep 1 en 2 van de basisschool). Daarnaast zet de gemeente in op aanvullende (taal)activiteiten gericht op het voorkomen en terugdringen van onderwijsachterstanden in de groepen 3 tot en met 8.

Verlengde Schooldag / Rijke Schooldag
Binnen de verlengde schooldag richten we ons op brede sociaal-emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling. We doen dit door binnen en buiten de bestaande schooltijden meer werk te maken van bewegen, gezonde voeding, natuureducatie, wetenschap & techniek, cultuureducatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en beroepsleven.

Volwasseneneducatie
Laaggeletterdheid is een groeiend probleem, ook onder volwassenen. Daarom werken we verder aan de aanpak van laaggeletterdheid onder andere met taalhuizen en bibliotheken in onze wijken en dorpen.
Met ons beleid richten we ons op laaggeletterde volwassenen, analfabeten en mensen die vrijwillig inburgeren. We bieden leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk).

Onderwijshuisvesting (incl. bewegingsonderwijs)
De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht om te voorzien in de huisvesting van basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. De schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van hun scholen. De gemeente investeert fors in onderwijshuisvesting. Samen met de schoolbesturen is het scholenplan gemeente Groningen 2020-2039 Gro-Up opgesteld . Gro-Up geeft de visie voor het onderwijs weer met als hoofdpunten: kansengelijkheid, stimuleren van sport en bewegen, spreiding en scholen als ontmoetingsplek. Het scholenplan geeft inzicht in de maatregelen die nodig zijn om te komen tot een toekomstbestendige onderwijshuisvestingsportefeuille en de omvang van de daarvoor benodigde investeringen. Concreet voor de eerste vier jaar, met een doorkijk voor de jaren daarna.

2. Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer

Voortijdig Schoolverlaten
Met het onderwijs en andere ketenpartners werken we intensief samen om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Dit doen we onder andere vanuit het Thuiszitterspact 2.0 2021-2024. We zien toe op de naleving van de leerplichtwet en handhaven waar dit nodig is. Daarnaast voeren we de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaters uit (inmiddels Doorstroompunt genaamd). Vanuit de wet ‘regionale samenwerking VSV en jongeren in een kwetsbare positie’ ondersteunen we alle jongeren van 12 tot 23 jaar zonder startkwalificatie bij het vinden van een passende plek (school, werk, dagbesteding), dankzij een sluitend vangnet van partijen uit onderwijs, gemeenten, zorg en werk.

Aansluiting jeugdhulp-onderwijs
De integrale aanpak en samenwerking met de ketenpartners in de aansluiting jeugdhulp en onderwijs is opgenomen in het Thuiszitterspact 2.0 Groningen 2021-2024. Centrale doelstelling is dat geen kind thuis mag zitten zonder een aanbod van passend onderwijs en/of zorg. We doen dit door het bieden van onderwijs-zorgarrangementen, het bieden van collectieve ondersteuning en jeugdhulp op de scholen, extra inzet van de WIJ in zowel het regulier onderwijs als het speciaal onderwijs. Maar ook afstemming tussen professionals rondom onderwijs en zorg in de kindteams, de teams in het voortgezet onderwijs en de inzet van School als Wijk in het MBO.

Leerlingenvervoer
Het aanbieden van leerlingenvervoer voor kinderen die vanwege bijzondere omstandigheden niet zelfstandig naar school kunnen reizen, is een van de wettelijke onderwijstaken van de gemeente.

Relevante beleidsnota's

Lasten, baten en saldo

39.486

5,0%

14.874

5,6%

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40