Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2023 .

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Werk en activering

(Regionaal) arbeidsmarktbeleid

  • Er is een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van onbenut talent op de arbeidsmarkt. Inzet is gericht op het ontwikkelen van competenties van inwoners waardoor er voor (potentieel) kwetsbare doelgroepen en andere personen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt een beter perspectief naar een goede (betaalde) baan ontstaat;
  • Hierbij is ook een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt van belang, waardoor de mismatch tussen kwalificaties van mensen enerzijds en gevraagde competenties anderzijds wordt verkleind, en (jong) volwassenen hierdoor makkelijker vanuit de opleiding kunnen doorstromen richting een betaalde baan of reeds werkenden meer wendbaar kunnen zijn in hun (verdere) werkzame leven.
  • 4913 inwoners hebben een ontwikkelstap gemaakt richting werk, onder andere via het Project Kansrijk Talent, Het Noorden werkt door en Kansrijk Opleiden;
  • Het project Nazorg -MBO gediplomeerd heeft de samenwerking tussen de MBO’s en onze arbeidsmarktregio versterkt;
  • Jongeren in een kwetsbare positie hebben we ondersteund via onze Sluitende Aanpak (terug) naar school en/of werk;
  • Via de Route Praktijkleren hebben jongeren een MBO Praktijkverklaring behaald;
  • Via Talentperron begeleidden we meer dan 2300 mensen om inzicht te krijgen in waar ze goed in zijn en wat een mogelijke vervolgstap is om zich verder te ontwikkelen. Werkgevers zijn regelmatig aanwezig op het Talentperron om inwoners te informeren en enthousiasmeren voor werk;
  • We werken met onderwijsinstellingen en sociale partners samen om extra middelen te werven via Nationaal Programma Groningen, ESF, JTF, Programma Werken aan Ontwikkeling 2.0 en programmering rondom Nij Begun;
  • We professionaliseren onze samenwerking in voorbereiding op Regionale Werkcentra (Huis van de Arbeid).  Zo spelen we in op de tekorten op de arbeidsmarkt en zetten we ons in voor soepele overgangen in de loopbanen van mensen.

Werk

  • Meer inwoners in een uitkeringssituatie weten met behulp van passende ondersteuning hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten en succesvol uit te stromen naar een (reguliere) betaalde baan of als ondernemer, al dan niet via een scholingstraject. Hierin gaan we kennis en vakmanschap stimuleren.
  • We zijn begonnen met de pilot bredere inzet LKS om mensen aan het werk te helpen bij tijdelijke belemmeringen en als gevolg daarvan geen 100% WML kunnen verdienen. 34 mensen zijn aangemeld in deze pilot, waarvan 12 aan het werk zijn;
  • Ingezet op continueren Jongeren in Beeld 23-27 jaar met extra inzet op ggz ondersteuning. Dit doen we ook in regionaal verband;
  • Door het inzetten van taaltraining en taalcoaching helpen we statushouders in hun ontwikkeling (naar werk);
  • Het aantal basisbanen is toegenomen naar 125 voor mensen die niet regulier aan het werk kunnen;
  • We helpen mensen op weg naar zelfstandig ondernemerschap. Het afgelopen jaar hebben 80 inwoners onze workshops of trajecten gevolgd;
  • We zetten meer in op jobhunting voor onze kandidaten. Zo zijn 135 inwoners aan het werk gegaan;
  • We hebben ingezet op gebiedsgericht accountmanagement. In deze manier van werken staat de accountmanager zowel dicht bij de inwoner/werkzoekende als bij de werkgever;
  • Naast het organiseren van netwerkborrels/ banenmarkten richten we ons steeds meer op het organiseren van (kleinere) banenevents in de gebieden;
  • Er zijn 219 inwoners gestart met Op Koers. Dit is vorm van intensieve dienstverlening. 49 inwoners zijn deeltijd of voltijd gaan werken;
  • We hebben de uitstroomcoach geïntroduceerd als nieuwe manier om mensen te helpen bij de overgang van bijstand naar werk. 31 inwoners zijn zo geholpen.

Maatschappelijke participatie

  • Meer inwoners in een uitkeringssituatie met daarbij een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt worden geactiveerd en doen mee via verschillende vormen van maatschappelijke participatie;
  • Inwoners met een SW-indicatie of een NB-indicatie zijn actief binnen een Nieuw Beschut omgeving of met een LKS subsidie bij een werkgever.
  • We hebben meer inwoners gesproken met de gebiedsgerichte aanpak. Zo ontstond een grotere vraag naar werk- en participatieplekken. We hebben de werkgeversdienstverlening meer gebiedsgericht en vraaggericht georganiseerd. Het aantal passende werk- en participatieplekken is daardoor toegenomen met ruim 30%;
  • Vanuit de locaties maken we contact met inwoners (met uitkering) om zicht te krijgenin de mogelijke stappen richting participatie en/of werk;
  • Onze inwoners hebben één aanspreekpunt. Daar worden ze verder geholpen aan werk, sociale activering, maatschappelijke participatie, een participatiebaan, een basisbaan, een opleidingstraject of anderszins dat nodig is;
  • Bij de GKB helpen we statushouders bij de financiële ontzorging.

iederz

  • De verhuizing naar de nieuwbouw heeft veel inzet gevergd maar is voorspoedig verlopen, met als hoogtepunt de officiële opening door HM de Koning;
  • Het quotum voor Nieuw Beschut hebben we gerealiseerd met 169 werkplekken.

Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

Uitkeringen en minimaregelingen

  • Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch minimum (dreigen te) geraken hebben financiële rust en stabiliteit en zijn daardoor beter in staat grip op het eigen leven te houden en aan verschillende facetten van het leven actief te (blijven) participeren.
  • We werken steeds meer vanuit stress-sensitieve dienstverlening bij het verstrekken uitkeringen voor bijstand, IOAW en IOAZ;
  • We verstrekken minima- en armoederegeling met speciale aandacht voor de laagdrempeligheid (vereenvoudiging, minder bewijslast, vanuit vertrouwen);
  • Actief tegengaan van niet-gebruik van minimaregelingen o.a. via structurele invoering van De Voorzieningenwijzer;
  • Vervroegen kwijtschelding afvalstoffenheffing van 3 naar 2 jaar;
  • Aanpakken van energiearmoede door verduurzaming (zie ook energieprogramma).

Integraal armoedebeleid

  • Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch leven kunnen actief (blijven) participeren aan verschillende facetten van het leven, waardoor sociale uitsluiting, gezondheidsverschillen en/of ongelijke ontwikkelingskansen voor kinderen kunnen worden beperkt;
  • Meer huishoudens zien kans - met aanvullende ondersteuning zo lang als nodig - de regie over het eigen leven te herwinnen en de eigen financiële redzaamheid te versterken.
  • Voortzetten financiering breed palet aan armoedevoorzieningen gericht op noodhulp, ondersteuning en talentontwikkeling (waaronder sport en cultuur voor alle leeftijden), zowel gemeentebreed als op wijk- en gebiedsniveau;
  • Uitbreiding van Kansrijk Groningen naar de Oosterparkwijk.

Schuldhulpverlening

  • Minder huishoudens raken in een financieel kwetsbare - of zelfs (problematische) schuldensituatie;
  • Daar waar dit wel gebeurt willen we de financiële situatie door tijdige en gerichte ondersteuning eerder stabiliseren en - daar waar mogelijk -laten leiden tot (financieel) herstel en een hogere uitstroom naar een financieel gezonde, zelfstandige, situatie.
  • We voerden onder andere voorlichting, financiële educatie (budget-coaching) en andere preventieactiviteiten uit die gericht zijn op het voorkomen of beperken van financieel kwetsbare situaties. Daarnaast gaven we vorm aan de wettelijke taak ‘vroegsignalering’, waarbij we bij signalen van bijvoorbeeld betalingsachterstanden van vaste lasten (huur, energie, water en zorgpremie) proactief een hulpaanbod deden aan inwoners;
  • We boden (integrale) schuldhulpverlening aan huishoudens met (problematische) schulden, dit deden we door middel van onder meer budgetbeheer, euro-coaching (jongeren), schuldregeling, sociale kredietverlening en (indien noodzakelijk) beschermingsbewind. We hebben ingezet op het verkorten van budgetbeheertrajecten door het verlenen van saneringskredieten en (indien nodig) de inzet van het maatwerkfonds. Medio 2023 hebben we ingespeeld op de verkorting van het minnelijk schuldregelingstraject van 36 naar 18 maanden. We richtten ons op financiële begeleiding en op het leveren van nazorg zo lang als nodig;
  • We hebben de samenwerking met maatschappelijke partners verbeterd door meer aanwezig te zijn in de wijken en de dorpen.
Deze pagina is gebouwd op 07/08/2024 11:48:14 met de export van 07/08/2024 11:41:08