Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2023.

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

1. Onderwijskansen en onderwijshuisvesting

Maatschappelijk Akkoord Sociale Inclusie

  • Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het onderwijs uit.
  • Om gelijke kansen te vergroten en onderwijssegregatie tegen te gaan stellen we jaarlijks een uitvoeringsagenda op. De activiteiten van deze uitvoeringsagenda bevatten zowel bestaande als nieuwe onderwerpen. De onderwerpen vve, verlengde schooldag en onderwijshuisvesting vallen ook onder de paraplu van het Maatschappelijk Akkoord en worden hieronder afzonderlijk nader toegelicht;
  • In het kader van uniforme afspraken over de aanmelding van vierjarigen in het primair onderwijs is door samenwerkende partners een beleidsnotitie ontwikkeld. Deze afspraken worden inmiddels geïmplementeerd;
  • De Brugfunctionaris wordt op meer scholen ingezet, in de vorm van een pilot ook om het voortgezet onderwijs;
  • De pilot huiswerkbegeleiding wordt uitgevoerd met als doel dat dit voor iedereen beschikbaar is die dat nodig heeft;
  • We hebben in 2023 meerdere bijeenkomsten voor de Sociale Inclusie Coalitie georganiseerd en ook onze tweejaarlijkse Conferentie Sociale Inclusie;
  • We hebben de voortgang van het Maatschappelijk Akkoord geëvalueerd middels een enquête en een film.

OAB & VVE

  • Meer (jonge) kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen beter toegerust het primair onderwijs in.
  • In 2023 zijn we gestart met de uitvoering van het beleidsplan "Een goede start voor alle kinderen". Door de groeiende toestroom van kinderen met een migratieachtergrond hebben we de doelgroepdefinitie verruimd, zodat ook deze kinderen een vve-indicatie krijgen en daarmee de juiste ondersteuning in hun ontwikkeling krijgen;
  • We hebben met het onderwijs en de kinderopvang nieuwe resultaatafspraken gemaakt over wat we willen bereiken met de inzet van de onderwijsachterstanden-middelen. Dit heeft onder meer geresulteerd in een tweetal observatie-instrumenten. De uitkomsten van de observaties worden gebruikt voor evaluatie, kwaliteitsverbetering, en als input voor wijkgerichte auditteams.

Verlengde schooldag

  • Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het voortgezet onderwijs in.
  • De scholen die als eerste zijn begonnen hebben het aantal uren verlengde schooldag (VSD) uitgebreid en meer activiteiten aangeboden of activiteiten voor meerdere jaargangen toegankelijk gemaakt (uitbreiding richting onderbouw);
  • Daarnaast zijn de brugfunctionarissen actief betrokken bij het toeleiden van kinderen naar VSD-activiteiten;
  • Hoogkerk is aangehaakt met drie scholen. En met de scholen in De Wijert en in het gebied Ten Boer is het voornemen gemaakt om in 2024 te starten met VSD-activiteiten;
  • Ook is er een kwaliteitsslag gemaakt ten aanzien van de inhoud van de aangeboden activiteiten: scholen hebben een VSD-schoolplan gemaakt met onderbouwde activiteiten die aansluiten bij het curriculum van de school en de behoefte van hun populatie kinderen.

Volwasseneneducatie

  • Meer inwoners (18+) ontwikkelen vaardigheden en behalen een kwalificatie (en zijn daardoor beter toegerust om onder andere succesvol de arbeidsmarkt op te kunnen (en daarmee kans op financiële zekerheid te verhogen).
  • We bieden leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk). We doen dit binnen de kaders van de Wet educatie en beroepsopleidingen (WEB).

Onderwijshuisvesting

  • Er zijn voldoende goede scholen in de nabijheid van leefomgeving kind; de scholen zijn daarbij een goede afspiegeling van wijk waarin ze staan en de populatie die er gebruik van maakt, zodat segregatie voorkomen of bestreden kan worden.
  • In 2023 zijn de volgende basisscholen opgeleverd en in gebruik genomen: De Poort in Ten Boer, De Driebond in Engelbert, Het Mozaïek in Haren en de Peter Petersenschool in Haren;
  • Met de schoolbesturen is het toetsingskader voor het nieuwe IHP vastgesteld. In dit toetsingskader is vastgelegd hoe de verschillende schoollocaties inhoudelijk worden beoordeeld, om daarmee te komen tot een prioritering van huisvestingsmaatregelen. Vervolgens is met de schoolbesturen ook de prioritering vastgesteld;
  • Met de schoolbesturen is ook het kwaliteitskader onderwijshuisvesting vastgesteld. Hierin is een vertaling gemaakt van wat de eerder vastgestelde visie op onderwijshuisvesting concreet betekent voor de huisvesting. Kort en bondig: ongelijk investeren in gelijke kansen;
  • Met de schoolbesturen en kinderopvangorganisaties zijn afspraken gemaakt om tot een gelijk speelveld te komen m.b.t. de verhuur van ruimten in scholen aan kinderopvang;
  • Daarnaast zijn wij volop bezig met de uitvoering van de(nieuwbouw)projecten van het IHP en de voorbereiding voor komende projecten.

Bewegingsonderwijs

  • De randvoorwaarden voor goed bewegingsonderwijs zijn aanwezig.
  • We hebben de eerder afgebrande gymzalen de Meet in Haren en aan de Korreweg herbouwd en opgeleverd;
  • We hebben met de schoolbesturen een projectplan opgesteld om te komen tot verbetering van de akoestiek in gymzalen.

2. Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer

Voortijdig schoolverlaten

  • Meer kinderen en jongeren volgen onderwijs en ronden hun onderwijscarrière af met een erkend diploma.
  • Leerplichtambtenaren en doorstroomcoaches van het Doorstroompunt spreken dagelijks met jongeren, ouders en ketenpartners om schoolverzuim en schooluitval te voorkomen. De leerplichtambtenaren doen dit op het PO en VO en de doorstroomcoaches op het MBO. Als jongeren toch uitvallen krijgen ze begeleiding bij het zoeken naar een passend vervolg;
  • Het thuiszitterspact heeft als doel alle jongeren in beeld te houden, ook als regulier onderwijs niet lukt. In het VO lukt dit steeds beter, mede door extra inzet vanuit leerplicht en WIJ. In het PO helpt het werken met de kindteams. Er is daarbij extra aandacht voor de jonge kinderen;
  • We hebben een start gemaakt met een analyse van de voorgeschiedenis van kinderen met een vrijstelling van schoolinschrijving artikel 5 onder A (op basis van medische en/of psychische gronden).

Aansluiting jeugdhulp-onderwijs

  • Kinderen en jongeren worden optimale kansen geboden om zich te ontwikkelen met als uitgangspunt dat elk kind onderwijs krijgt en dat dit zo gewoon mogelijk is.
  • We creëren meer rust voor ouders, kinderen en scholen in de ondersteuning thuis én op school onder andere door het collectiveren van jeugdhulp;
  • Ook hebben we gewerkt aan de verminderen van de jeugdhulpkosten in onderwijstijd door het collectiveren van de ondersteuning.

Leerlingenvervoer

  • Alle kinderen kunnen de voor hen dichtstbijzijnde toegankelijke school bezoeken.
  • Het aantal meerjarige beschikkingen is verder uitgebreid. Voor de groep nieuwkomers die gebruik maakt van de Internationale Schakelklas (ISK) zijn specifieke afspraken gemaakt over OV-vergoedingen om schoolaanwezigheid te bevorderen.
Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40