Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

03

Onderwijs

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2023

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

03.2.1 Onderwijskansen

34.733

37.163

34.817

2.345

03.2.2 Voorkomen schooluitval

4.371

4.703

4.668

34

Totaal

39.104

41.865

39.486

2.380

Baten

03.2.1 Onderwijskansen

11.515

12.224

13.343

1.119

03.2.2 Voorkomen schooluitval

1.533

1.417

1.531

114

Totaal

13.048

13.641

14.874

1.233

Totaal Saldo voor bestemming

26.055

28.225

24.612

3.613

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

3267

3.044

3.044

0

Totaal onttrekkingen

763

814

814

0

Totaal saldo na bestemming

28.560

30.454

26.842

3.612

Financiële toelichting

03.2.1 Onderwijskansen

Lasten

Baten

IHP en IABB

1.322

149

We hebben lagere lasten met name doordat we de voor 2023 toegekende middelen voor het IHP (Integraal Huisvestingsplan Onderwijs) en het hieraan gekoppelde IABB (Integraal toekomstperspectief accommodaties bewegingsonderwijs en binnensport) niet volledig hebben ingezet; uitvoering vindt deels in de komende jaren plaats. Dit veroorzaakt in 2023 een voordeel van 460 duizend euro op het IHP en 350 duizend euro op het IABB. Daarnaast hebben we in 2023 een nacalculatie van de nominale compensatie ontvangen over de jaren 2021 t/m 2023 van 476 duizend euro. Deze hebben we niet in hoeven zetten in 2023.

Programma onderwijshuisvesting

1.236

Het Programma onderwijshuisvesting wordt altijd in december voorafgaand aan het begrotingsjaar door de raad vastgesteld, daarna worden de toegekende voorzieningen met beschikkingen bevestigd. Doordat schoolbesturen een deel van de activiteiten en declaraties naar 2024 hebben verplaatst, hebben we een voordeel van 837 duizend euro. Het overige voordeel wordt met name verklaard door de aankoop van het pand van Elker aan de Hoogeweg 9a waardoor een aantal eerder toegekende voorzieningen aan Elker is vervallen. Eén en ander conform raadsbesluit van 17 mei 2023 (kenmerk 95970-2023).

Verlengde schooldag

271

In de begroting 2023 zijn vanuit het coalitieakkoord middelen beschikbaar gesteld voor het verder ontwikkelen en implementeren van de verlengde schooldag (VSD). Daarnaast zijn voor de VSD rijksmiddelen beschikbaar zoals Regiodeal, NPO en Rijke Schooldag. Bij de uitgaven zetten wij deze rijksmiddelen als eerste in.
We hebben in 2023 271 duizend euro minder ingezet dan begroot. Dit heeft verschillende oorzaken. De vertraging bij de scholen in 2022 heeft doorgewerkt in de planning van 2023. Ook blijkt het opstarten van VSD op een school meer tijd te kosten dan verwacht. Verder hebben scholen door problemen met personele bezetting minder focus op de ontwikkeling van naschoolse activiteiten als VSD.  

Volwasseneneducatie regio

676

-676

In de begroting is een specifieke uitkering van het rijk verwerkt voor volwasseneneducatie, die regionaal moet worden ingezet. Wij hebben hiervan 676 duizend euro niet kunnen besteden.  Hierdoor zijn de lasten en bijbehorende baten lager dan begroot.

Verkoop Zuidlaarderweg 30

300

De voormalige buitenschool aan de Zuidlaarderweg 30 is verkocht voor 300 duizend euro maar had geen boekwaarde meer. Vanwege de onzekerheid in de planvorming en het daarmee samenhangende moment van transactie is deze verkoopopbrengst voorzichtigheidshalve niet begroot in 2023.

Verkoop Isebrandtsheerd 96 en 97

-441

458

Het pand aan de Isebrandtsheerd 96 en 97 is in 2023 verkocht. De verkoopopbrengst was door de onzekerheid in de planvorming en het daarmee samenhangende moment van transactie voorzichtigheidshalve niet begroot in 2023. De verkoopopbrengst is nagenoeg gelijk aan de afwaardering van de boekwaarde.

Onderwijshuisvesting Oekraïne

-310

303

We hebben in 2023 337 duizend euro ingezet voor onderwijshuisvesting van leerlingen uit Oekraïne. Deze kosten hebben we voor 303 duizend euro gedekt vanuit de SPUK Tijdelijke onderwijshuisvesting ontheemden die we van het rijk hebben ontvangen. Deze regeling liep tot en met 31 juli 2023, de kosten na deze periode (27 duizend euro) zijn niet declarabel.

Kansrijke Wijken

-266

266

In december hebben we van het rijk een specifieke uitkering ontvangen voor Kansrijke Wijken. Het bedrag dat wij hiervan hebben besteed in 2023 konden wij niet meer verwerken in de begroting. Hierdoor hebben wij 266 duizend euro hogere lasten en baten.  

Overige verschillen

 -143

319

Door overige verschillen in lasten en baten hebben we per saldo een voordeel van 176 duizend euro.

03.2.2 Voorkomen schooluitval

Lasten

Baten

Oekraïne leerlingenvervoer

174

Gemeenten hebben de regie en verantwoordelijkheid voor het leerlingenvervoer aan leerlingen uit Oekraïne. Via de meicirculaire 2023 hebben wij hiervoor 256 duizend euro van het rijk ontvangen. Wij hebben hiervan 82 duizend euro uitgegeven. Dit geeft een voordeel van 174 duizend euro.

Leerlingenvervoer

-399

Als gevolg van diverse ontwikkelingen hebben wij een tekort van 399 duizend euro. Het aantal unieke kinderen dat voor passend onderwijs afhankelijk is van leerlingenvervoer groeit al enkele jaren gestaag. Ook het aantal kilometers voor leerlingenvervoer neemt toe. Daarnaast is in 2023 de tariefstijging door indexatie fors hoger dan normaal, namelijk 13.7%. Dit is het gevolg van hoge brandstofprijzen, inflatie en de nieuwe CAO voor zorgvervoer.

Overige verschillen

 259

114

Door overige verschillen in lasten en baten hebben we per saldo een voordeel van 374 duizend euro.

Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2024 11:48:14 met de export van 07/08/2024 11:41:08