Programma 1: Economie en Ruimte

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Doelen Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Doel 1: Wij stimuleren lopen, fietsen en het openbaar vervoer.

Effect indicator(en)

Behaald
2019

Behaald
2021

Beoogd
2023

Behaald
2023

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*:

  • Aandeel voetganger

25,3%

33,4%

26%

-

  • Aandeel fiets

47,2%

42,8%

48%

-

  • Aandeel openbaar vervoer

2,9%

1,1%

3%

-

  • Aandeel auto

22,8%

22,7%

22%

-

Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*: -

  • Aandeel voetganger

1,3%

-

2%

-

  • Aandeel fiets

8,2%

8,0%

10%

-

  • Aandeel openbaar vervoer

19,1%

13,6%

20%

-

  • Aandeel auto

68,9%

72,2%

68%

-

Toelichting en bron:

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen, van en naar Groningen: De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen en van en naar de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS. Deze cijfers zijn pas rond de zomer beschikbaar. Overigens is de optelsom van het aandeel verplaatsingen geen 100%, omdat een beperkt deel van de verplaatsingen onder de categorie 'overig' valt.

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*:

CBS - Onderweg in Nederland (ODiN).

Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*:

CBS - Onderweg in Nederland (ODiN).

Vervoerswijzen

CBS - Onderweg in Nederland (ODiN).

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen

OIS enquête Inwonerspanel Groningen Gehoord (tweejaarlijks)

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen

Registratie OV-bureau

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen

OIS onderzoek bezetting P+R

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

Enquête van een onderzoeksbureau

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur

Eigen registratie medewerkers

Doel 2: Wij willen dat Groningen voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een zo veilige en duurzame manier.
Doel 3: Wij geven voorrang aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer waarmee de CO 2 -uitstoot verminderd wordt.

Effect indicator(en)

Behaald
2021

Behaald
 2022

Beoogd
 2023

Behaald
2023

Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen

351

430

290

463

Aandeel schone voertuigen in het wagenpark:

  • Gemeentelijk wagenpark

20%

21%

25%

24%

  • Stedelijke logistiek binnenstad

-

-

12%

18%

Toelichting en bron:

Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen: De indicator voor het aantal verkeersslachtoffers in Groningen in 2023 betreft een voorlopig cijfer. Pas in de loop van 2024 volgt een definitief cijfer en dat betekent dat een afwijking mogelijk is. Overigens gaat het bij deze indicator om het totale aantal verkeersslachtoffers dat gevallen is op de gemeentelijke wegen.

De toename van het aantal verkeersslachtoffers betreft vooral (brom)fietsers. Ongeveer twee derde van alle (brom)fietsslachtoffers in onze gemeente valt op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur. De kans op een ongeval en de ernst van het letsel neemt significant af bij een snelheid van 30 km/uur in plaats van 50 km/uur. Daarom zijn snelheidsremmende maatregelen op 50 km/uur-wegen en het terugdringen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur effectieve manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren. Vanuit de Uitvoeringsprogramma's Doorwaadbare Stad en Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid werken we daar voortvarend aan.

Aandeel schone voertuigen in het wagenpark: Het aandeel schone voertuigen in het gemeentelijk wagenpark heeft betrekking op alle emissievrije voertuigen (personenauto, bestelauto en vrachtwagen), niet op de machines.

Aangezien de ANPR-camera's nog niet volledig operationeel zijn, beschikken we niet over exacte cijfers van het totaal aan voertuigen in de binnenstad. Daarmee weten we ook niet het exacte aandeel schone voertuigen dat in de binnenstad rijdt. Omdat we wel inzicht hebben in het aantal verleende ontheffingen voor de venstertijden, hebben we op basis daarvan een inschatting gemaakt van het aantal uitstootvrije voertuigen in de binnenstad .

Prestatie-indicatoren

De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de onderstaande beleidsvelden (dikgedrukt in de tabel).

Prestatie indicator(en)

Behaald
2021

Behaald
2022

Beoogd
2023

Behaald
2023

Slim en Duurzaam

CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer

20,5

14,2

11,2

33,1

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen

  • Op straat en P+R

720

740

750

750

  • In gemeentelijke parkeergarages

54

68

86

91

Aantal spitsmijdingen per dag

-

5.473

1.250

-

Vervoerswijzen

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen

7,1

7,1

7,4

7,1

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen

56%

> 65%

≥ 60%

87,9

Effect op de directe omgeving

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen:

  • Autoparkeerplaatsen

50%

54%

60%

57%

  • Fietsparkeervoorzieningen

69%

83%

71%

89%

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

8,2

-

8,0

7,9

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur

-

0

2

0,5

Toelichting en bron

CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer: Qbuzz heeft verklaard in 2023 uit kostenoverwegingen gedeeltelijk op diesel te hebben gereden in plaats van de schonere HVO-brandstof. Qbuzz heeft hiermee niet voldaan aan de gestelde concessienorm. Het OV bureau Groningen-Drenthe neemt hiervoor passende maatregelen richting Qbuzz.

Aantal spitsmijdingen per dag: Het onderzoek naar het aantal spitsmijdingen per dag vindt tweejaarlijks plaats en derhalve staat er geen cijfer vermeld voor 2023.

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur: In 2023 is de Peizerweg tussen de spoorwegovergang en de Paterswoldseweg opnieuw ingericht. De rijbaan is visueel versmald en voorzien van kruispuntplateaus. De nieuwe weginrichting past beter bij het gebruik van deze weg. De herinrichting van een deel van de Vestdijklaan in combinatie met het instellen van een lagere maximumsnelheid heeft meer voorbereidingstijd gekost dan aanvankelijk gedacht en staat nu gepland voor begin 2024.

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen

Bliq rapportage gemaakt door het bedrijf Via (ViaStat)

Aandeel schone voertuigen in het wagenpark:
·   Gemeentelijk wagenpark
·   Stedelijke logistiek binnenstad

Eigen registratie medewerkers

CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer

Registratie OV-bureau

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen

  • Op straat en P+R
  • In gemeentelijke parkeergarages

Registratiesysteem stadsingenieurs (Relatics)

Aantal spitsmijdingen per dag

Registratiesysteem van Groningen Bereikbaar

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40