Deelprogramma 1.2: Mobiliteit
Doelen Deelprogramma 1.2: Mobiliteit
Doel 1: Wij stimuleren lopen, fietsen en het openbaar vervoer.
Effect indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|---|
Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*: | ||||
| 25,3% | 33,4% | 26% | - |
| 47,2% | 42,8% | 48% | - |
| 2,9% | 1,1% | 3% | - |
| 22,8% | 22,7% | 22% | - |
Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*: - | ||||
| 1,3% | - | 2% | - |
| 8,2% | 8,0% | 10% | - |
| 19,1% | 13,6% | 20% | - |
| 68,9% | 72,2% | 68% | - |
Toelichting en bron:
Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen, van en naar Groningen: De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen en van en naar de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS. Deze cijfers zijn pas rond de zomer beschikbaar. Overigens is de optelsom van het aandeel verplaatsingen geen 100%, omdat een beperkt deel van de verplaatsingen onder de categorie 'overig' valt.
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*: | CBS - Onderweg in Nederland (ODiN). |
Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*: | CBS - Onderweg in Nederland (ODiN). |
Vervoerswijzen | CBS - Onderweg in Nederland (ODiN). |
Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen | OIS enquête Inwonerspanel Groningen Gehoord (tweejaarlijks) |
Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen | Registratie OV-bureau |
Bezetting van de P+R terreinen in Groningen | OIS onderzoek bezetting P+R |
Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen | Enquête van een onderzoeksbureau |
Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur | Eigen registratie medewerkers |
Doel 2: Wij willen dat Groningen voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een zo veilige en duurzame manier.
Doel 3: Wij geven voorrang aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer waarmee de CO 2 -uitstoot verminderd wordt.
Effect indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|---|
Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen | 351 | 430 | 290 | 463 |
Aandeel schone voertuigen in het wagenpark: | ||||
| 20% | 21% | 25% | 24% |
| - | - | 12% | 18% |
Toelichting en bron:
Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen: De indicator voor het aantal verkeersslachtoffers in Groningen in 2023 betreft een voorlopig cijfer. Pas in de loop van 2024 volgt een definitief cijfer en dat betekent dat een afwijking mogelijk is. Overigens gaat het bij deze indicator om het totale aantal verkeersslachtoffers dat gevallen is op de gemeentelijke wegen.
De toename van het aantal verkeersslachtoffers betreft vooral (brom)fietsers. Ongeveer twee derde van alle (brom)fietsslachtoffers in onze gemeente valt op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur. De kans op een ongeval en de ernst van het letsel neemt significant af bij een snelheid van 30 km/uur in plaats van 50 km/uur. Daarom zijn snelheidsremmende maatregelen op 50 km/uur-wegen en het terugdringen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur effectieve manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren. Vanuit de Uitvoeringsprogramma's Doorwaadbare Stad en Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid werken we daar voortvarend aan.
Aandeel schone voertuigen in het wagenpark: Het aandeel schone voertuigen in het gemeentelijk wagenpark heeft betrekking op alle emissievrije voertuigen (personenauto, bestelauto en vrachtwagen), niet op de machines.
Aangezien de ANPR-camera's nog niet volledig operationeel zijn, beschikken we niet over exacte cijfers van het totaal aan voertuigen in de binnenstad. Daarmee weten we ook niet het exacte aandeel schone voertuigen dat in de binnenstad rijdt. Omdat we wel inzicht hebben in het aantal verleende ontheffingen voor de venstertijden, hebben we op basis daarvan een inschatting gemaakt van het aantal uitstootvrije voertuigen in de binnenstad .
Prestatie-indicatoren
De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de onderstaande beleidsvelden (dikgedrukt in de tabel).
Prestatie indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Behaald | ||||
Slim en Duurzaam | ||||||||
CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer | 20,5 | 14,2 | 11,2 | 33,1 | ||||
Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen | ||||||||
| 720 | 740 | 750 | 750 | ||||
| 54 | 68 | 86 | 91 | ||||
Aantal spitsmijdingen per dag | - | 5.473 | 1.250 | - | ||||
Vervoerswijzen | ||||||||
Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen | 7,1 | 7,1 | 7,4 | 7,1 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen | 56% | > 65% | ≥ 60% | 87,9 | ||||
Effect op de directe omgeving | ||||||||
Bezetting van de P+R terreinen in Groningen: | ||||||||
| 50% | 54% | 60% | 57% | ||||
| 69% | 83% | 71% | 89% | ||||
Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen | 8,2 | - | 8,0 | 7,9 | ||||
Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur | - | 0 | 2 | 0,5 |
Toelichting en bron
CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer: Qbuzz heeft verklaard in 2023 uit kostenoverwegingen gedeeltelijk op diesel te hebben gereden in plaats van de schonere HVO-brandstof. Qbuzz heeft hiermee niet voldaan aan de gestelde concessienorm. Het OV bureau Groningen-Drenthe neemt hiervoor passende maatregelen richting Qbuzz.
Aantal spitsmijdingen per dag: Het onderzoek naar het aantal spitsmijdingen per dag vindt tweejaarlijks plaats en derhalve staat er geen cijfer vermeld voor 2023.
Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur: In 2023 is de Peizerweg tussen de spoorwegovergang en de Paterswoldseweg opnieuw ingericht. De rijbaan is visueel versmald en voorzien van kruispuntplateaus. De nieuwe weginrichting past beter bij het gebruik van deze weg. De herinrichting van een deel van de Vestdijklaan in combinatie met het instellen van een lagere maximumsnelheid heeft meer voorbereidingstijd gekost dan aanvankelijk gedacht en staat nu gepland voor begin 2024.
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen | Bliq rapportage gemaakt door het bedrijf Via (ViaStat) |
Aandeel schone voertuigen in het wagenpark: | Eigen registratie medewerkers |
CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer | Registratie OV-bureau |
Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen
| Registratiesysteem stadsingenieurs (Relatics) |
Aantal spitsmijdingen per dag | Registratiesysteem van Groningen Bereikbaar |