Deelprogramma 4.1: Dienstverlening

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2023 .

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Regie op dienstverlening

  • Onze dienstverlening inrichten vanuit het perspectief van de inwoner en ondernemer;
  • Eén gemeente: voor de inwoner spreken met één mond (integraliteit).
  • In juni 2023 hebben we Mijn Groningen gelanceerd. Ons portaal voor digitale dienstverlening. Er zijn nu 30 processen beschikbaar en de doelstelling is om stap voor stap alle gemeentelijke digitale dienstverlening via Mijn Groningen aan te bieden aan onze inwoners;
  • Met Mijn Groningen hebben we ook een grote stap gezet om één herkenbare uniforme ingang te bieden aan inwoners, zodat we ook digitaal met één mond spreken.

Burgerzaken

  • Onze dienstverlening toegankelijk en bereikbaar houden, zowel fysiek als digitaal;
  • In het klanttevredenheidsonderzoek willen we een 8 behalen;
  • Huidige niveau van de kwaliteit van de Basisregistratie personen (BRP) handhaven en in 2023 voldoen aan de wettelijke norm ‘goed’;

Ook met de jaarlijkse zelfevaluatie van het reisdocumentenproces willen we de wettelijke score ‘goed’ halen.

  • We hebben een nieuwe ontvangstzuil voor de afdeling burgerzaken ontwikkeld. Deze zorgt voor een gestroomlijnde en klantvriendelijke dienstverlening waarbij de bezoeker zich zonder tussenkomst van de medewerker kan aanmelden met zijn of haar geboortedatum. Daarnaast zijn we begonnen met het inzetten op Hostmanship om het fysieke inwonerscontact betekenisvoller te maken;
  • De klanttevredenheid is ruimschoots behaald met gemiddeld een 8,5 over alle locaties;
  • Op de landelijke kwaliteitsmonitor voor de BRP scoort de gemeente Groningen 99,99% van de 100%;
  • Ook hebben we in 2023 twee verkiezingen in goede banen mogen leiden. De Provinciale- en Waterschapsverkiezing op 15 maart en de vervroegde Tweede Kamerverkiezing op 22 november.

Website en nieuwsbrieven

  • Binnen- en buitenwereld aan elkaar blijven verbinden en aansluiten bij wensen en behoeften van inwoners.
  • We hebben een contentstrategie ontwikkeld voor verschillende online kanalen, waarbij we hebben geïdentificeerd welke content en kanalen het beste aansluiten bij specifieke doelgroepen; 
  • Door gebruikersonderzoek hebben we de digitale dienstverlening verbeterd, waaronder de inrichting van mijn.groningen.nl.

Belastingen (Noordelijk Belastingkantoor)

  • Vanuit onze regierol het NBK laten uitgroeien tot een deskundige, betrouwbare en flexibele organisatie die haar werk tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten uitvoert.
  • Er is door het Noordelijk Belastingkantoor op een strak georganiseerde en effectieve wijze gebouwd aan een robuuste en toekomstbestendige organisatie. We hebben erop gestuurd dat de afspraken uit de Service Level Agreement (SLA) worden nagekomen en gestreefd wordt naar vernieuwend, efficiënt en klantgericht (samen)werken.

Klant Contact Centrum

  • Als gezicht van de gemeente de vragen van inwoners en ondernemers zo goed mogelijk beantwoorden;
  • Vanuit de signaleringsrol actief bijdragen aan het verbeteren van de dienstverlening.
  • We hebben ons serviceniveau voor de telefonie behaald, waarbij we onze inwoners zoveel mogelijk direct antwoord hebben gegeven op hun vraag. Verder hebben we goed gestuurd op een goede doorgeleiding naar andere organisatie onderdelen;
  • We waren ook in 2023 doorlopend in gesprek met afdelingen over kwaliteit.
Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40