Programma 4: Dienstverlening en bestuur

Deelprogramma 4.1: Dienstverlening

Deelprogramma 4.1: Dienstverlening

Als gemeente zijn we voor een groot deel een dienstverlener voor onze inwoners en ondernemers. Ons streven is om de gemeentelijke dienstverlening zo duidelijk en toegankelijk mogelijk te leveren, met oog voor de menselijke maat. We proberen proactief te voldoen aan de informatiebehoeften van inwoners en stellen hierbij onze inwoner centraal. We zijn transparant en bereikbaar voor iedereen en staan open voor signalen uit de samenleving.

Doelen Deelprogramma 4.1: Dienstverlening

  • We stellen onze inwoner en ondernemer centraal
    We zijn er voor onze inwoner en ondernemer en richten onze dienstverlening in vanuit hun perspectief;
  • Onze inwoner en ondernemer ervaart één gemeente
    We spreken met één mond en houden oog voor de menselijke maat;
  • Informatie en gegevens inzichtelijk op één centrale plek
    Voor goed contact tussen inwoner en gemeente zijn de actuele behoeften en de juiste beschikbare informatie van groot belang. Op deze manier hoeven inwoners maar één keer hun verhaal te doen, ongeacht wie ze spreken;
  • Het contact is kanaalonafhankelijk
    De inwoner of ondernemer kiest het gewenste contactkanaal, waarbij deze kanalen allemaal naadloos op elkaar zijn aangesloten. We schrijven in duidelijke taal en voldoen aan wettelijke toegankelijkheidseisen;
  • Digitaal waar kan, fysiek waar nodig
    Wij zorgen voor een optimale digitale dienstverlening waar men snel en goed geholpen wordt. Wij zijn er daarbij als gemeente voor al onze inwoners: De fysieke dienstverlening blijft vindbaar en beschikbaar;
  • Proactief en Preventief
    Vanuit onze functie als dienstverlener willen we niet alleen reageren op de vraag van buiten, maar ook proactief zijn in onze hulp aan inwoners die daar recht op hebben.

Beleidsvelden

Deelprogramma Dienstverlening bestaat uit de volgende beleidsvelden:

Dienstverlening

Dienstverlening gaat over alle producten en diensten die de gemeente verleent aan onze inwoners en ondernemers. Niet alleen uitvoerende taken zoals burgerzaken of de website, maar ook de algehele regie op de dienstverlening. Het gaat daarbij ook over de relatie die wij met onze inwoners en ondernemers beogen. Hoe we dit zien, hebben we dan ook uitgewerkt in onze visie op dienstverlening (2021), met als kern de zes principes van dienstverlening waar wij naar streven.

Relevante beleidsnota's

Het programma is verder uitgewerkt in de volgende beleidsnota’s:

Visie op Dienstverlening (2021 )
Groninger Digitale Ambitie (2021)

Lasten, baten en saldo

15.766

6,7%

3.892

0,4%

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40