Deelprogramma 3.2: Onderwijs
Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs
Doel 1: Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijshuisvesting;
Doel 2: Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen;
Doel 3: Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren.
Effect indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Behaald 2023 |
---|---|---|---|---|
% Doelgroepkinderen VVE | 12% | 12% | 14% | |
Onderwijsniveau: | ||||
| Groningen 214,4 landelijk 207,0 | Hoger dan landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde | lager dan landelijk gemiddelde |
| Groningen 277,7 landelijk | Hoger dan landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde | hoger dan landelijk gemiddelde |
| - | Hoger dan landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde | - |
| - | Hoger dan landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde | - |
% Voortijdig schoolverlaters (VSV) | 2,0% | 3,5% | Afname | - |
% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs | 81% | - | Toename | - |
- De gemiddelde scores op de taaltoets liggen dit jaar een fractie onder het landelijk gemiddelde, de scores op de rekentoets liggen er een fractie boven.
- De percentages schooladvies en uitstroom kunnen niet vermeld worden. De gegevens over de schooladviezen zijn nog maar beschikbaar in verband met de AVG-wetgeving.
- Het definitieve percentage voortijdig schoolverlaten is pas eind 2024 bekend. We zien wel veel mentale problematiek bij jongeren. En de arbeidsmarkt is gunstig. Twee factoren waardoor het percentage voortijdig schoolverlaters na de corona-epidemie in 2021/2022 is gestegen, landelijk en ook in Groningen.
Prestatie-indicatoren
De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de beleidsvelden onderwijskansen en onderwijshuisvesting en voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer.
Prestatie indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Behaald 2023 |
---|---|---|---|---|
Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen: | ||||
| - | 80% | > 80% | - |
Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde: | ||||
| Hoger | Hoger | Hoger | Hoger |
| Hoger | Hoger | Hoger | Hoger |
| Hoger | Gelijk | Hoger | Lager |
| Hoger | Gelijk | Hoger | Hoger |
Overige indicatoren | ||||
% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE | 94% | 94% | Toename | 81% |
Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt | 6 | 19 | 22 | 23 |
Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer | 651 | 730 | - | 816 |
% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar) | 88% | 84,2% | Gelijk/ Toename | 72,2% |
Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie | 770 | 900 | 800 | 750 |
| 320 | 400 | 400 | 350 |
- De manier waarop de prestaties in het onderwijs in beeld gebracht worden is veranderd, mede vanwege de veranderende toetscultuur. Daardoor is het niet mogelijk de instroom van doelgroepkinderen in groep 3 zonder achterstand betrouwbaar vast te stellen.
- De prestaties in groep 4 en 8 liggen in alle gevallen heel dicht bij het gemiddelde, in drie gevallen er net boven en in een geval er net onder.
- Het percentage kinderen dat gebruik heeft gemaakt van VVE is ten opzichte van voorgaande jaren gedaald. Dit heeft te maken met een aanpassing in de toeleidingsmonitor. Tot eind 2022 werden ook de VVE-kinderen die nog in het aanmeldingsproces zitten, meegeteld in de categorie 'bereik'. Na de aanpassing wordt deze groep kinderen meegeteld in de categorie 'non-bereik', omdat zij nog niet werkelijk van VVE gebruik maken. Een bereik van 81% van de doelgroep is in lijn met het landelijk gemiddelde, maar fors lager dan ons gemeentelijk doel.
- Dit jaar hebben we voor het eerst het aantal unieke leerlingen in aangepast vervoer geteld voor het hele kalenderjaar i.p.v. schooljaar. Daardoor is het aantal hoger dan vorig jaar. We hebben dit veranderd omdat deze aantallen ook zijn gebruikt voor het financieel meerjarenbeeld leerlingenvervoer m.b.t. aangepast vervoer.
- In 2023 zijn bij het Alfa-college en Noorderpoort 350 nieuwe deelnemers met een cursus gestart. Het totaal aantal deelnemers aan formele en non-formele educatie komt uit op 750. Daarnaast bereiken de taalhuizen ruim 300 deelnemers.
Toelichting en bron
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen: | Monitor Cedin |
Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde: | Monitor Cedin |
% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE (% van het totaal aantal VVE-kinderen) | Monitor GGD |
Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt | Programma VSD |
Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer | Leerlingzaken |
% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar) | Leerlingzaken |
Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie (aantal nieuwe deelnemers hiervan) | ROC's |