Programma 3: Vitaal en Sociaal

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Doel 1: Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijshuisvesting;
Doel 2: Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen;
Doel 3: Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren.

Effect indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2022

Beoogd
2023

Behaald 2023

% Doelgroepkinderen VVE

12%

12%

14%

Onderwijsniveau:

  • Gemiddelde score taaltoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde

Groningen 214,4

landelijk 207,0

Hoger dan landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

lager dan landelijk gemiddelde

  • Gemiddelde score rekentoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde

Groningen 277,7

landelijk
274,0

Hoger dan landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

hoger dan landelijk gemiddelde

  • % leerlingen VO met niveau gelijk of boven niveau schooladvies in relatie tot landelijk gemiddelde

-

Hoger dan landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

-

  • % uitstroom binnen het VO met minimaal een HAVO-diploma in relatie tot landelijk gemiddelde

-

Hoger dan landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

-

 % Voortijdig schoolverlaters (VSV)

2,0%

3,5%

Afname

-

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs

81%

-

Toename

-

- De gemiddelde scores op de taaltoets liggen dit jaar een fractie onder het landelijk gemiddelde, de scores op de rekentoets liggen er een fractie boven.
- De percentages schooladvies en uitstroom kunnen niet vermeld worden. De gegevens over de schooladviezen zijn nog maar beschikbaar in verband met de AVG-wetgeving.
- Het definitieve percentage voortijdig schoolverlaten is pas eind 2024 bekend. We zien wel veel mentale problematiek bij jongeren. En de arbeidsmarkt is gunstig. Twee factoren waardoor het percentage voortijdig schoolverlaters na de corona-epidemie in 2021/2022 is gestegen, landelijk en ook in Groningen.

Prestatie-indicatoren

De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de beleidsvelden onderwijskansen en onderwijshuisvesting en voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2021

Behaald
2022

Beoogd
2023

Behaald 2023

Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen:

  • % doelgroepkinderen dat zonder achterstand instroomt in groep 3

-

80%

> 80%

-

Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde:

  • begrijpend lezen groep 4

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

  • rekenen groep 4

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

  • begrijpend lezen groep 8

Hoger

Gelijk

Hoger

Lager

  • rekenen groep 8

Hoger

Gelijk

Hoger

Hoger

Overige indicatoren

% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE
(% van het totaal aantal VVE-kinderen)

94%

94%

Toename

81%

Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt

6

19

22

23

Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer

651

730

-

816

% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar)

88%

84,2%

Gelijk/ Toename

72,2%

Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie

770

900

800

750

  • aantal nieuwe deelnemers hiervan

320

400

400

350


- De manier waarop de prestaties in het onderwijs in beeld gebracht worden is veranderd, mede vanwege de veranderende toetscultuur. Daardoor is het niet mogelijk de instroom van doelgroepkinderen in groep 3 zonder achterstand betrouwbaar vast te stellen.

- De prestaties in groep 4 en 8 liggen in alle gevallen heel dicht bij het gemiddelde, in drie gevallen er net boven en in een geval er net onder.
- Het percentage kinderen dat gebruik heeft gemaakt van VVE is ten opzichte van voorgaande jaren gedaald. Dit heeft te maken met een aanpassing in de toeleidingsmonitor. Tot eind 2022 werden ook de VVE-kinderen die nog in het aanmeldingsproces zitten, meegeteld in de categorie 'bereik'. Na de aanpassing wordt deze groep kinderen meegeteld in de categorie 'non-bereik', omdat zij nog niet werkelijk van VVE gebruik maken. Een bereik van 81% van de doelgroep is in lijn met het landelijk gemiddelde, maar fors lager dan ons gemeentelijk doel.
- Dit jaar hebben we voor het eerst het aantal unieke leerlingen in aangepast vervoer geteld voor het hele kalenderjaar i.p.v. schooljaar. Daardoor is het aantal hoger dan vorig jaar. We hebben dit veranderd omdat deze aantallen ook zijn gebruikt voor het financieel meerjarenbeeld leerlingenvervoer m.b.t. aangepast vervoer.
- In 2023 zijn bij het Alfa-college en Noorderpoort 350 nieuwe deelnemers met een cursus gestart. Het totaal aantal deelnemers aan formele en non-formele educatie komt uit op 750. Daarnaast bereiken de taalhuizen ruim 300 deelnemers.

Toelichting en bron

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen:
% doelgroepkinderen dat zonder achterstand instroomt in groep 3

Monitor Cedin

Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde:
begrijpend lezen groep 4
rekenen groep 4
begrijpend lezen groep 8
rekenen groep 8

Monitor Cedin

% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE

(% van het totaal aantal VVE-kinderen)

Monitor GGD

Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt

Programma VSD

Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer

Leerlingzaken

% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar)

Leerlingzaken

Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie (aantal nieuwe deelnemers hiervan)

ROC's

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40