Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid en zorg

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2023 .

  Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Stimulering samenlevingsopbouw

  • Inwoners nemen dankzij verschillende laagdrempelig georganiseerde voorzieningen in en rond hun wijk vaker deel aan verschillende activiteiten en zijn daarmee in de gelegenheid om andere buurtgenoten te ontmoeten, hen (beter) te leren kennen en de kans op sociaal isolement te verminderen.
  • In totaal zijn 47 Sociaal culturele accommodaties gesubsidieerd vanuit het accommodatiebeleid. Hierdoor waren ze in staat de accommodatie beschikbaar te stellen voor ontmoeting tussen inwoners en activiteiten vanuit de wijk/dorp;
  • We hebben Humanitas als kartrekker van coalitie Eénsamen gesubsidieerd;
  • Op wijkniveau is in de week tegen eenzaamheid een programma van activiteiten geweest;
  • Kansrijke ideeën uit de wijk worden tijdig omarmd en indien nodig (verder) geholpen, waardoor deze meer perspectief krijgen om uit te kunnen groeien tot waardevolle initiatieven voor en door inwoners en andere lokale partners, om zo ook bij te kunnen dragen aan de verbetering van de vitaliteit en leefbaarheid van de wijk.
  • We hebben middels wijkbudgetten in zeven gebieden samen met de sociaal gebiedsontwikkelaars en het gebiedsteam bewonersinitiatieven gestimuleerd en gefaciliteerd. 
  • Inwoners zijn bekend met het geheel aan voorzieningen voor informatie en advies en ervaren de toegang hiertoe als laagdrempelig en inwoner vriendelijk.
  • We hebben wijkkranten gestimuleerd om ook artikelen te schrijven over het versterken van de sociale basis: inzet vrijwilligers, activiteiten in buurthuizen en algemene voorzieningen bewonersinitiatieven, sport- en culturele activiteiten als middel om elkaar te ontmoeten en te leren kennen;
  • We sluiten aan bij de invoering van de Ontwikkelpleinen in de Forumbibliotheken, waar (ook oudere) inwoners op een laagdrempelige manier met hun vragen terecht kunnen.
  • Ter verlichting van de belasting die met mantelzorg gepaard kan gaan, hebben mantelzorgers toegang tot ondersteuning bij het uitvoeren van hun zorgtaken en kennen zij de weg daartoe.
  • Voor de waardering en ondersteuning van mantelzorgers hebben wij het steunpunt mantelzorg van Humanitas gesubsidieerd;  
  • Er zijn 2.889 mantelzorgers ingeschreven bij het steunpunt, waarvan 465 nieuwe;
  • We hebben 1927 mantelzorgwaarderingskaarten uitgegeven;
  • We zijn gestart met een pilot waarin mantelzorgmakelaars aanvullend op de steunpunten mantelzorgers helpen bij complexe- en regelvraagstukken.
  • Meer inwoners verrichten vrijwilligerswerk als gevolg van (al dan niet) gerichte activering en stimulering.
  • Wij hebben de vrijwilligersorganisaties als Humanitas, LINK050 en Stichting Present gesubsidieerd om vrijwilligerswerk op diverse manieren mogelijk te maken en/of te bevorderen; Vanuit de actielijn “Ode aan de vrijwilliger” uit de nota sociale basis is het Netwerk Informele Ondersteuning Groningen voorbereid. Hiermee wordt in 2024 vrijwilligerswerk gebiedsgericht gefaciliteerd met ambassadeurs;
  • De contacten met Contractus zijn gelegd om zo koppelkansen voor extra inzet van studenten te verzilveren (Motie M07);
  • In de maand van de vrijwilliger is een publiekscampagne uitgevoerd met diverse activiteiten op de dag van de vrijwilliger.
  • Door onze gedeelde geschiedenis met regelmaat te agenderen is er brede maatschappelijke aandacht voor dit onderwerp onder onze inwoners.
  • Oplevering adviesrapport van extern adviseur over monument slavernijverleden;
  • Viering en herdenking Keti Koti ;
  • Vervolgopdrachten en afspraken over monument, viering en herdenking, rol Groningen Slavernijverleden.
  • Door vraagstukken die gepaard gaan met diversiteit en inclusie met regelmaat te agenderen is er brede maatschappelijke aandacht voor dit onderwerp onder onze inwoners.
  • Bijeenkomst met de raad over de veiligheid en sociale acceptatie en de LHBTI gemeenschap;
  • Activiteiten om de zichtbaarheid te vergroten: Pride en de pride fototentoonstelling, vlagmoment coming outday;
  • Training Weerbaarheid LHBTI community;
  • Tijdens Let's Gro vier activiteiten grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld m.m.v. nationaal coördinator en lokale partijen;
  • Vooronderzoek nachtvisie en pilot safe space naar aanleiding van moties van de raad;
  • Campagne Orange the World.

Publieke gezondheid

  • Sterker regionaal netwerk op het gebied van preventie met het Preventie Overleg Groningen (POG).
  • Oplevering van het Regiobeeld en het Regioplan Gezonde Groningers Gezonde Zorg, inclusief Regioplan Mentale Gezondheid;
  • Het helpen ontwikkelen van een governance structuur;
  • Het leveren van een actieve inzet op de programma’s binnen Actielijn 2 van het Integraal zorgakkoord (meer preventie, welzijn en samenleving) met name op de programma’s Welzijn op Recept, Kansrijke Start, Valpreventie en Gezonde leefomgeving en de Gecombineerde Leefstijl Interventies (kinderen en volwassenen);
  • Actieve betrokkenheid bij de vertaling van het Regioplan naar implementatie (zie ook boven).
  • Meer kinderen kunnen rekenen op een kansrijke start wat hun mogelijkheden vergroot om gezond en veilig op te groeien in een stimulerende leefomgeving.
  • De Coalitie Kansrijke Start Groningen kwam in 2023 acht keer bijeen, heeft de samenwerking bekrachtigd met het ondertekenen van een convenant en ontwikkelde en nieuwe werkagenda met verbeterpunten;
  • De bewezen effectieve ondersteuningsprogramma's Stevig Ouderschap, Moeders informeren Moeders en Nu Niet Zwanger zijn veelvuldig ingezet;
  • Praktijkverbeteringsproject DOEN is derde jaar in gegaan: het beter signaleren en begeleiden van (potentieel) zwangeren met een psychische kwetsbaarheid en gerichte ondersteuning met de opvoeding;
  • Programma Voorzorg, voor de meest kwetsbare zwangere vrouwen draait volop. De deelnemers worden twee jaar intensief begeleid rond het ouderschap en persoonlijke ontwikkeling;
  • We hebben een start gemaakt met intensivering van de aanpak Kansrijke Start in de wijken door aanstelling van projectleiders in enkele Noordelijke wijken. Ze ontwikkelen wijknetwerken rond Kansrijke Start en organiseren activiteiten voor zwangeren en jonge ouders met kind.
  • Meer kinderen in de wijkvernieuwingswijken groeien op in een gezonde en stimulerende leefomgeving door een betere en duurzame samenwerking met professionals en bewoners.
  • In 2023 is de toolkit ‘Samen maken we gezond gewoon ontwikkeld. De toolkit is voor de professional in de wijk en bevat kennis en praktische tips, tools en inspiratie over de JOGG-aanpak om de professional wegwijs te maken in wat zij zelf kunnen (blijven) doen om de leefomgeving van de (opgroeiende) jeugd gezonder te maken.

Passende ondersteuning

  • Er is sprake van een fijnmazige structuur van maatschappelijke voorzieningen voor informatie, ondersteuning en hulp, die toegankelijk en laagdrempelig is georganiseerd, waardoor inwoners met een hulpvraag beter bekend zijn met de mogelijkheden tot ondersteuning en daar - waar nodig – in een vroeg stadium gebruik van kunnen maken om zo beter in staat te zijn zich te kunnen (blijven) redden in het alledaagse.
  • Er is - naast het faciliteren van fysieke, telefonische en digitale vormen van contactmogelijkheid - opnieuw stevig ingezet op het bereiken van vindplaatsen in de wijken en dorpen, om proactief in te kunnen spelen op mogelijke ondersteuningsbehoeften;
  • Qua tevredenheid over plekken waar, dicht bij de inwoners, informatie, advies en/of ondersteuning kan worden ontvangen bestaat al jaren een stabiel beeld, waarbij twee derde van de inwoners aangeeft (zeer) tevreden te zijn over de aanwezigheid van deze mogelijkheden/voorzieningen;
  • Van het totaal aantal meldingen bij WIJ Groningen heeft 53% geleid tot nader onderzoek.
  • (Meer) inwoners die als gevolg van psychische, somatische- en/of andere beperkingen belemmeringen ondervinden bij het uitvoeren van activiteiten in het alledaagse, ontvangen - daar waar nodig - tijdige en passende ondersteuning, om zich zo beter te kunnen (blijven) redden en zo lang als mogelijk vanuit de eigen thuissituatie aan het maatschappelijke verkeer te kunnen (blijven) deelnemen.
  • Gebiedsgerichte ondersteuning via maatwerk en algemene voorzieningen;
  • Verstrekking van hulpmiddelen en andere voorzieningen;
  • Ondersteuning van mantelzorgers.
  • Jeugdigen en gezinnen ontvangen tijdig en dicht bij huis passende en samenhangende ondersteuning.
  • Circa 1.000 jeugdigen en gezinnen hebben vanuit de Basis jeugdhulp ondersteuning ontvangen. Het proces rond de implementatie van de Basis jeugdhulp is goed verlopen. Wij zijn tevreden met hoe het nu gaat: in de meeste gevallen kan de BJH de ondersteuning overnemen, er zijn geen wachtlijsten en met het gezin wordt de best passende oplossing gezocht;
  • De overgang van de resterende jeugdhulpproducten naar de BJH is voorbereid;
  • Wij hebben ingezet op goede communicatie met de ‘latende’ aanbieders over de overgang van cliënten;
  • Met de huisartsen hebben wij afspraken gemaakt over de verwijzingen naar de BJH en met de overige verwijzers voor de verwijzingen vanaf 2024;
  • De dekkingsgraad van de Ondersteuners jeugd en gezin bij de huisartsen is vergroot naar circa 85%;
  • Wij hebben in het kader van de HvA een robuustheidsscan over de samenwerking in de regio uitgevoerd.
  • Jeugdigen groeien 'zo thuis mogelijk' op. Minder jeugdigen worden uit huis geplaatst.
  • Met het (regionale) project Versterken en ondersteunen pleegouders hebben wij gewerkt aan een betere ondersteuning van pleeggezinnen en het verbeteren van de samenwerking tussen de pleegzorgaanbieders en het lokale team. De ontregelaar pleegzorg heeft 55 casussen behandeld;
  • Op 3Noord niveau hebben wij samen met betrokken aanbieders uitvoering gegeven aan de opgaven die in de Bovenregionale Visie Jeugdhulp met een Plus en het Toekomstplan O3M zijn beschreven;
  • Wij hebben regionaal een visie op de Hoogspecialistische jeugdhulp vastgesteld; er is een start gemaakt met het traject inkoop HSJ;
  • Bovenregionaal hebben wij visies opgesteld op de verblijfsfuncties en de afbouw Jeugdhulp plus.
  • Jeugdigen worden beter beschermd als hun ontwikkeling gevaar loopt.
  • Wij hebben het Verbeterplan GI’s tot uitvoering gebracht. Dit heeft o.a. geleid tot een lagere caseload en betere kwaliteit. Met ingang van 2024 wordt aan de GI's een garantiebudget versterkt, dit zorgt voor continuïteit in het aanbod en minder marktwerking;
  • Samen met de regiogemeenten hebben wij een plan opgeleverd aan de hand waarvan het Toekomstscenario zal worden uitgevoerd.

Beschermd wonen

  • Meer mensen kunnen gebruik maken van lokale voorliggende voorzieningen waardoor een beroep op een voorziening Beschermd wonen kan worden voorkomen. We werken toe naar sociale inclusie, waarin mensen met psychiatrische en sociaal- maatschappelijk ondersteuning op maat ontvangen in de eigen woon- en leefsituatie.
  • Regionaal waren middelen gereserveerd die gemeenten lokaal konden investeren in lokale voorliggende voorzieningen;
  • Een nieuwe werkwijze van de toegangen is verder geïmplementeerd, waardoor er actief gestuurd kan worden op het bieden van ondersteuning op maat in de eigen woon- en leefsituatie;  

In de gemeente Groningen:

  • is gewerkt aan het verstevigen van de verbinding met de WIJ-teams om het aanbod van zorg en ondersteuning optimaal te benutten;
  • Is gewerkt aan het bevorderen van de uitstroom via de lokale 'uitstroomtafel';
  • Zijn initiatieven gefaciliteerd die een preventieve werking hebben op de instroom en passend zijn bij de transformatie-opgaven.

Maatschappelijke Opvang

  • Minder mensen doen noodgedwongen een beroep op een opvangvoorziening;
  • Waar het onvermijdelijk is, wordt opvang op maat geboden, als keerpunt in iemands leven op weg naar herstel.
  • Gemeenten hebben meegedaan aan de landelijke preventiescan Dakloosheid om helder te krijgen op welke onderdelen uitbreiding van preventieactiviteiten een bijdrage kan leveren aan het voorkomen van dakloosheid;
  • Na melding van dakloosheid wordt, indien noodzakelijk, in afstemming met cliënt (en participanten) een opvanglocatie gezocht die past bij de mate van zelfredzaamheid.  

Vrouwenopvang

  • Door middel van inzet van preventieve interventies is de instroom in de opvangvoorzieningen verminderd en hoeft er dientengevolge minder gebruik te worden gemaakt van ad hoc voorzieningen.
  • Het Intensief Casemanagement bij huisverboden is gecontinueerd;
  • Vanuit de Vrouwenopvang wordt ambulante systeeminterventie geboden aan gezinnen via lokale teams.

Ondersteuning sekswerkers

  • We willen het ondersteuningsaanbod voor sekswerkers op peil houden en breder toegankelijker maken (mannen, jongens, transgenders enz.).
  • Het aanbod aan zorg en ondersteuning is op peil gebleven. Het meetingpoint -waar vanuit verschillende zorg- en gezondheidsinstellingen integraal ondersteuning wordt aangeboden- is ruim 400 keer bezocht. Vanuit hier is ook gestart met het organiseren van één inloopavond per week voor jongens, mannen en transgenders;
  • Er is tweemaal een klankbordgroep georganiseerd voor en met de sekswerkers. In de klankbordgroep worden ontwikkelingen, trends en verbeterpunten besproken;
  • In navolging van de positieve ervaringen vanuit Groningen met het burgerinitiatief Het Overweeghuis heeft dit op andere plekken in het land opvolging gekregen;
  • Er hebben ongeveer 120 intakes plaatsgevonden voor werkpassen voor sekswerkers.

Zorg en veiligheid

  • Signalen over inwoners die als gevolg van psychiatrische problemen, middelengebruik en/of een verstandelijke beperking (mogelijk) onbegrepen en soms gevaarlijk gedrag vertonen worden zo vroeg mogelijk opgepakt waardoor zo tijdig mogelijk passende ondersteuning is gerealiseerd, gericht op herstel en herwinning van zelfredzaamheid.
  • De samenwerking tussen de netwerkpartners uit het zorg-medisch domein, het veiligheidsdomein, het sociaal domein, de specialistische GGZ, de verslavingszorg en beschermd wonen en maatschappelijke opvang is geïntensiveerd.
  • Signalen van inwoners die in huiselijke kring te maken hebben met (lichamelijke en/of psychische) mishandeling en/of geweld worden zo vroeg mogelijk opgepakt waardoor zo tijdig mogelijk passende ondersteuning is gerealiseerd, gericht op beëindiging van deze situatie.
  • Het regionaal actieprogramma 'Geweld hoort nergens thuis' is beëindigd, de opbrengsten van het programma worden meegenomen in het Toekomstscenario Kind en gezinsbescherming;
  • Voor de gemeente Groningen hebben we een actieplan 'In Groningen is iedereen veilig thuis' ontwikkeld dat zich richt op betere signalering en een effectieve aanpak van huiselijk geweld, kindermishandeling en geweld tegen vrouwen (femicide);
  • We hebben regionale voorzieningen t.b.v. de aanpak van huiselijk geweld gefaciliteerd, zoals Veilig Thuis en de Vrouwenopvang. Ook de opvang van huisdieren in de VO is gefaciliteerd;
  • WIJ Groningen is bezig om op basis van een zelfscan een verbeterplan te ontwikkelen;
  • We hebben trainingen, netwerkbijeenkomsten en een publiekscampagne t.b.v. preventie en signalering van kindermishandeling georganiseerd en uitgevoerd.

Seksueel geweld

  • Inwoners die te maken krijgen met seksueel geweld ontvangen, door het organiseren van eerdere signalering, sneller passende hulp.
  • We hebben het Centrum Seksueel Geweld en Stichting no need to hide gefaciliteerd;
  • We zijn gestart met een regionale aanpak van seksueel geweld ‘Gronings Offensief’.

Aanpak mensenhandel

  • We geven invulling aan onze verantwoordelijk voor preventie, signalering, handhaving, veiligheid en zorg en werken toe naar een integrale programma-aanpak van seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting.
  • Sleutelfunctionarissen van de politie, arbeidsinspectie, Zorg- en Veiligheidshuis, Halt, Veilig Thuis, WIJ en Time2Connect zijn samen met -en op initiatief van- de gemeente getraind in de aanpak mensenhandel;
  • Daarnaast zijn ongeveer 100 gemeentelijke functionarissen getraind in het herkennen en signaleren van mensenhandel;
  • Tijdens Let’s Gro hebben twee activiteiten plaatsgevonden om zowel burgers als professionals bewust te maken van seksuele en criminele uitbuiting middels een Experience Room Mensenhandel en de bijeenkomst ‘Niet alles is wat het lijkt’.

Jeugd en veiligheid

  • Door het organiseren van een sluitende keten jeugd en veiligheid (veiligheid op scholen, aanpak problematische jeugdtroepen en een risicojeugd overleg) wordt (herhaald) slachtofferschap- en daderschap zoveel mogelijk voorkomen.
  • Het project om vroegtijdig preventief te kunnen interveniëren bij kinderen op basisscholen (KIEM) is doorontwikkeld en uitgebreid naar kinderdagverblijven;
  • Er is een handleiding Breed Jeugd overleg gerealiseerd en medewerkers (voorzitters) zijn getraind in de werkwijze. Daaropvolgend zijn acht nieuwe Breed Jeugd Overleggen gestart onder regie van de WIJ;
  • We hebben de aanpak problematische jeugdgroepen ingezet op vier jeugdgroepen van in totaal ruim 80 jongeren. Twee van de jeugdgroepen zijn in de loop van 2023 uit elkaar gevallen. In deze aanpak werken we nauw samen met ketenpartners als het Zorg- en Veiligheidshuis, WIJ Groningen, Politie Noord-Nederland, HALT, William Schrikker Groep en JBNoord.
  • De taakstelling huisvesting vergunninghouders is gerealiseerd.
  • In samenwerking met de woningcorporaties in Groningen zorgen we voor het huisvesten van vergunninghouders. In 2023 hebben wij in totaal 612 vergunninghouders gehuisvest op een taakstelling van 515 te huisvesten vergunninghouders.
  • Vergunninghouders weten de weg te vinden in de samenleving als het gaat om basisvoorzieningen als gezondheid, onderwijs, opvoeding, werk en inkomen.
  • Maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders wordt voor de gemeente Groningen uitgevoerd door Humanitas. Ook zorgt Humanitas voor het aanbieden van workshops voor de participatieverklaring;
  • In 2023 is maatschappelijke begeleiding geboden aan 368 inburgeringsplichtige vergunninghouders.
  • Inburgeringsplichtigen slagen voor het inburgeringsexamen en zijn actief op het gebied van onderwijs of werk.
  • Bij Thuis in 050 zijn eind 2023 bijna 1.300 inburgeringsplichtigen actief in begeleiding. Van hen vallen 382 personen onder de oude Wet inburgering en 896 onder de nieuwe Wet. Ongeveer 70 procent van de mensen in begeleiding is naast de inburgering actief in werk of vrijwilligerswerk.
  • Vreemdelingen zonder recht op opvang of verblijf belanden niet op straat.
  • We voeren de pilot Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) uit in nauwe samenwerking met uitvoeringsorganisatie INLIA en de Rijkspartners IND, de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) en de vreemdelingenpolitie. Eind 2023 verblijven 163 personen in de LVV.
Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40