Financiën
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.
Financieel overzicht lasten en baten
04 | Overhead en ondersteuning organisatie | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2023 | Verschil | |
(Bedragen x 1.000 euro) | |||||
Lasten | |||||
04.4.1 Overhead | 127.844 | 133.551 | 137.259 | -3.707 | |
04.4.2 Ondersteuning organisatie | 5.365 | 7.137 | 6.765 | 372 | |
04.4.3 Werken Derden | 1.902 | 3.299 | 3.323 | -24 | |
Totaal | 135.110 | 143.988 | 147.346 | -3.358 | |
Baten | |||||
04.4.1 Overhead | 8.660 | 8.377 | 10.583 | 2.206 | |
04.4.2 Ondersteuning organisatie | 2.713 | 3.488 | 3.341 | -146 | |
04.4.3 Werken Derden | 1.902 | 3.299 | 3.048 | -251 | |
Totaal | 13.275 | 15.164 | 16.972 | 1.808 | |
Totaal Saldo voor bestemming | 121.835 | 128.824 | 130.374 | -1.550 |
Reserve mutaties | ||||
---|---|---|---|---|
Totaal toevoegingen | 1863 | 1.454 | 1.454 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 115 | 112 | 112 | 0 |
Totaal saldo na bestemming | 123.583 | 130.166 | 131.716 | -1.550 |
---|
Financiële toelichting
04.4.1 Overhead | Lasten | Baten |
---|---|---|
Meerjarige projecten | 4.181 | |
Het voordelige resultaat op de meerjarige projecten bedraagt 4,2 miljoen euro. Het gaat hier om de volgende projecten. Brandveiligheid gemeentelijke gebouwen (1,7 miljoen euro) Migratie Esuite (1,2 miljoen euro) Wet Open Overheid (435 duizend euro) Vervanging DaFinci (328 duizend euro) Diverse overige meerjarige projecten (552 duizend euro) | ||
Businesscase outsourcing ICT | -3.219 | |
We hebben extra personele inzet nodig gehad voor de transitie naar Fujitsu en de moeizame overgang naar de nieuwe ICT-omgeving en het achterblijvend niveau van de dienstverlening. Om de dienstverlening op peil te houden heeft dit geleid tot een nadeel van ruim 1,3 miljoen euro. | ||
Transitie DIV | 398 | |
Het voordelig resultaat van afgerond 400 duizend wordt voor een groot deel verklaard door lagere kosten van digitalisering en sanering papieren archief. | ||
Van Werk naar Werk | -942 | 271 |
In 2023 is een aantal werknemers de (aanvullende) WW ingegaan. Om de toekomstige verplichtingen over meerdere jaren te dekken hebben we 942 duizend euro extra moeten doteren aan de voorziening daarvoor. Door succesvolle trajecten van herplaatsingskandidaten valt er een bedrag van 271 duizend euro uit de voorziening vrij. | ||
Vrijval intensiveringen | 275 | |
In de begroting 2023 zijn incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor diversiteit, ondersteuning afhandeling wet open overheid en lobbyist. De invulling daarvan heeft pas in de loop van het jaar plaatsgevonden. Hierdoor is een incidentele vrijval ontstaan van 275 duizend euro. | ||
Incidentele resultaten bedrijfsvoering | -4.400 | 1.935 |
De resultaten op de bedrijfsvoering zijn 2,5 miljoen nadelig. De belangrijkste afwijkingen lichten wij hieronder toe. Personeel (N 0,9 miljoen euro) Overig bedrijfsvoering (N 1,6 miljoen euro) |
04.4.2. Ondersteuning organisatie | Lasten | Baten |
---|---|---|
Aanbesteding onderhoud | 1.000 | |
In de begroting 2023 hadden wij een financiële reservering voor onderhoudskosten van gemeentelijke gebouwen opgenomen, vanwege de op dat moment voorziene Europese aanbesteding voor het planmatig en niet planmatig onderhoud, voor 2024 en verder. Op basis van de huidige informatie uit de lopende aanbestedingsprocedure en de in opdracht gegeven en nog gebudgetteerde onderhoudswerkzaamheden voor 2023, kunnen we constateren dat het ingeschatte risico niet meer aan de orde is. Per saldo kan daarmee 1 miljoen euro vrijvallen. | ||
Organisatiekosten | -257 | -227 |
Het nadeel op de organisatiekosten bedraagt 484 duizend euro. Het gaat dan om kosten die niet kunnen worden doorbelast naar projecten door met name hogere inleen. | ||
Lelylijn | -371 | 81 |
De provincie en het Rijk delen de kosten van de planvorming voor de Lelylijn. Van het deel van de provincie betalen wij een derde deel. Hierdoor ontstaat in 2023 een nadeel. |
04.4.3 Werken voor derden | Lasten | Baten |
---|---|---|
Diverse afwijkingen | -24 | -251 |
Het betreft hier diverse overige verschillen. |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing