Deelprogramma 4.2: College, raad, wijkontwikkeling en wijkvernieuwing

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

04

College, raad en wijkvernieuwing

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2023

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

04.2.1 College, gemeenteraad en griff

11.283

27.680

26.244

1.436

04.2.2 Wijkontwikkeling

3.534

4.219

3.747

472

04.2.3 Wijkvernieuwing

16.000

52.684

34.042

18.642

Totaal

30.817

84.584

64.033

20.551

Baten

04.2.1 College, gemeenteraad en griff

2.620

21.472

22.264

792

04.2.2 Wijkontwikkeling

100

100

63

-37

04.2.3 Wijkvernieuwing

7.730

44.160

26.718

-17.442

Totaal

10.450

65.732

49.045

-16.687

Totaal Saldo voor bestemming

20.367

18.852

14.988

3.864

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

22309

27.209

27.209

0

Totaal onttrekkingen

17.146

76.190

73.690

2.500

Totaal saldo na bestemming

25.530

-30.129

-31.493

1.364

Financiële toelichting

04.2.1 College, gemeenteraad en griffie

Lasten

Baten

Hervormingen begroting 2023

-3.895

Het nadeel op de hervormingen bedraagt 3,9 miljoen euro. In de Voortgangsrapportages hebben wij dit in 2023 al uitgebreid toegelicht. In deze rekening volstaan wij met het benoemen van de betreffende onderdelen:
-   binnenhalen subsidies en subsidies van overheden (nadeel lasten 1,5 miljoen euro);
-   leniger en flexibeler begroten (nadeel lasten 2,4 miljoen euro);
-   frictiebudget hervormingen (voordeel lasten 220 duizend euro);
-   rijksmiddelen armoede en schulden (nadeel lasten 215 duizend euro).

Nacalculatie loon- en prijsstijgingen

-2.464

Door stijgende prijzen en het afsluiten van een nieuwe CAO voor 2023 hebben we de budgetten met 17 miljoen euro moeten verhogen. In de begroting was op grond van de augustusraming in 2022 van het Centraal Planbureau al een forse prijsstijging voorzien. De daarvoor opgenomen stelpost van 6,6 miljoen hebben we daarvoor ingezet. Via het Gemeentefonds kan aanvullend 7,9 miljoen euro worden gedekt: de meicirculaire levert een dekking op van 2,3 miljoen euro, de septembercirculaire 5,6 miljoen euro. Per saldo resteert een nadeel van 2,5 miljoen euro.

Vrijval budget areaaluitbreiding sociaal domein

189

In de begroting 2023 is een structureel budget opgenomen van 189 duizend euro voor areaaluitbreiding maatschappelijk domein. Hierop is in 2023 geen claim gelegd. Daarom valt dit bedrag vrij. In de begroting 2024 is dit budget opgevoerd als vrijval in het financieel meerjarenbeeld.

Programma nieuwkomers

6.271

-117

De kosten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne is in 2023 begroot op basis van de bekostigingsregeling van het Rijk, die gebaseerd is op normbedragen. Wij hebben dat goedkoper kunnen uitvoeren. De werkelijke kosten waren 6,3 miljoen euro lager dan begroot, de baten van de specifieke uitkering van het rijk vielen 100 duizend euro lager uit dan begroot.
Het voordelige saldo van 6,2 miljoen euro zal niet door het Rijk worden teruggevraagd.

Duurzame inzetbaarheid

520

In de begroting 2023 zijn structureel middelen beschikbaar gesteld voor duurzame inzetbaarheid van oudere medewerkers in de gemeentelijke organisatie. Hiervoor starten we in 2024 een nieuw programma ‘Vermindering werkweek oudere werknemers’ (VWOW). In 2023 hebben we voorbereidingen voor dit nieuwe programma getroffen. Het beschikbare budget ad 520 duizend euro valt daarom vrij.

Vrijval voorziening wachtgelden en pensioenen (oud-)wethouders

232

1.068

Voor de dekking van wachtgeld- en pensioenverplichtingen van voormalig wethouders hebben wij in de begroting voorzieningen getroffen. De hoogte van deze voorzieningen kan pas bepaald worden aan het einde van het jaar.
De vrijval wachtgeldvoorziening van 200 duizend euro is het gevolg van een aantal oud-wethouders dat geen aanspraak meer maakt op de wachtgeldregeling op 31 december 2023.
De voorziening wethouderpensioenen levert een voordeel op van 1,1 miljoen euro. Wij hebben ons hierbij gebaseerd op berekeningen van een hierin gespecialiseerde derde partij. De oorzaak ligt in een stijgende rente en daardoor lagere benodigde verplichting.

Verzelfstandiging GGD

481

-256

Bij de verzelfstandiging van de GGD is een budget beschikbaar gesteld voor een tweejarige overgangsregeling. Een deel van dit budget is structureel opgenomen in de begroting en valt vrij. Deze vrijval is verwerkt in de begroting 2024. Het andere deel van het budget heeft betrekking op de BTW-kortingregeling die uw raad heeft afgesproken met de GGD. Het percentage van de korting wordt jaarlijks vastgesteld. In 2023 zorgt voor een incidenteel voordeel van 45 duizend euro.

Overige

102

97

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 199 duizend euro.

Reserve-onttrekking

2.500

In de begroting 2023 hadden we 2,5 miljoen euro opgenomen voor afwaarderingen boekwaarde bij de aankoop van onrendabele gronden en de kosten van onrendabel bezit. Eind 2023 is gebleken dat deze afwaarderingen niet nodig waren. Hierdoor is een onttrekking aan de reserve niet nodig (conform de afgesproken werkwijze met de raad). Binnen dit beleidsveld ontstaat daardoor een voordeel, dat wegvalt tegen het nadeel bij de reservemutaties in deelprogramma 4.2. College, raad, wijkvernieuwing en gebiedsgericht werken.

4.2.2 Wijkontwikkeling

Lasten

Baten

Overige

472

-37

Dit beleidsveld bevat slechts kleinere afwijkingen die optellen tot een voordeel van 435 duizend euro.

4.2.3 Wijkvernieuwing

Lasten

Baten

Wijkvernieuwing  

3.476

-2.290

In 2023 bedraagt het totaalresultaat op het Uitvoeringsprogramma Wijkvernieuwing bijna 1,2 miljoen euro voordelig. Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste onderdelen van dit resultaat.

  • Regio Deal Groningen-Noord (lagere lasten en baten van 2,2 miljoen euro)

In 2023 heeft de raad diverse kredieten beschikbaar gesteld voor wijkvernieuwingsprojecten. Voorbeelden van deze projecten zijn de herinrichting van de Johan de Wittstraat in de wijk De Hoogte en de herinrichting van de Floresstraat in de Korrewegwijk. Deze kredieten zijn gedekt met o.m. Regio Deal middelen.
In 2024 volgen pas de kosten van deze projecten. Vandaar dat dit in deze jaarrekening leidt tot lagere lasten en baten van 2,2 miljoen euro.

  • Resultaat wijken (lagere lasten van 650 duizend euro)

Voor de wijkvernieuwing in de Indische Buurt & De Hoogte hebben we vertraging opgelopen door o.a. capaciteitsvraagstukken. Dit raakt onder meer het project Bedumerweg. Dit project is doorgeschoven naar 2024. Daarnaast is een aantal initiatieven niet uitgevoerd.
Voor Lewenborg zaten de meeste projecten aan het begin van 2023 nog in de opstartfase. De projecten zijn inmiddels deels gestart maar hebben wel vertraging opgelopen. Dit gaat o.a. om de projecten Stratenaanpak en Versterken sociale netwerken en voorzieningen.

  • Binnentuinen Reviusstraat e.o. (lagere lasten van 267 duizend euro)

Voor de herinrichting van de binnenterreinen Reviusstraat e.o. in de Wijert doen wij een bijdrage aan de woningbouwcorporatie de Huismeesters. De uitvoering start pas in 2024 waardoor de middelen nog niet besteed zijn in 2023.

  • Overige

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 269 duizend euro.

Batch 1588

7.079

-7.079

Voor de uitvoering van de subsidieregeling 'Versterkingsopgave Groningen Batch 1588' is subsidie van het Rijk ontvangen met een totale omvang van 29,4 miljoen euro.
Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) is de uitvoeringsorganisatie die voor de gemeente Groningen de subsidies in het kader van Batch 1588 verstrekt.
In de begroting 2023 werd verwacht voor 22 miljoen euro aan baten en lasten te realiseren en dat deze subsidieregeling zou worden afgerond in 2023. De afronding vindt echter plaats in 2024.

Blok B

6.519

-6.519

Onder de subsidieregeling blok B vallen het funderingsherstel in Woltersum, de regeling Energieneutraal Ten Post en de subsidieregeling voor particulieren via het SNN. Voor de uitvoering van deze regeling is subsidie van het Rijk ontvangen.

In de begroting 2023 werd verwacht voor 8,5 miljoen euro aan baten en lasten te realiseren. De daadwerkelijk beschikte subsidie door het SNN voor Blok B is een stuk lager gebleken. Hiervoor zijn de belangrijkste oorzaken:

  • de uitvoering van de funderingen Woltersum is nog niet volledig uitgevoerd;
  • voor de regeling Energieneutraal Ten Post worden de subsidies eerst gedekt uit NPG-middelen, waardoor Blok B-middelen resteren voor komende jaren;
  • het aantal aanvragen via het SNN is minder hoog dan verwacht.

Nationaal Programma Groningen (NPG)

1.343

-1.343

In de begroting 2023 hebben we middelen opgenomen vanuit het Nationaal Programma Groningen die meerjarig kunnen worden ingezet.
In 2023 hebben we een deel van de beschikbare middelen besteed aan o.m. de regeling Energieneutraal Ten Post en de uitvoering van het NPG-project dorpsagenda's en ommetjes

Lumpsum aardbevingen

481

-467

In 2023 hebben we van het Rijk middelen ontvangen voor het begeleiden van versterken en vernieuwen. Deze middelen zijn grotendeels besteed. Een klein deel van de eerder ontvangen middelen is nog beschikbaar.

Overige

-256

256

De overige afwijkingen tellen op tot een neutraal resultaat.


Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2024 11:48:14 met de export van 07/08/2024 11:41:08