Deelprogramma 4.2: College, raad, wijkontwikkeling en wijkvernieuwing

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2023 .

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

College, Gemeenteraad en Griffie

  • Verdere implementatie van de werkwijzen van de raad en ondersteunende (digitale) systemen.
  • De rol van de agendacommissie stevig neergezet bijv. door samen met de ambtelijke organisatie een lange-termijnagenda op te stellen en daarmee de raad meer grip gegeven op de eigen agenda.
  • Een professioneel ondersteunde, goed geïnformeerde raad en fracties die in staat zijn hun werkzaamheden uit te voeren.
  • Met de organisatie van het inloopspreekhalfuur elke politieke woensdag het contact tussen inwoners en raadsleden bevorderd, maar ook met het organiseren van bijeenkomsten in Ten Boer, Ten Post en Woltersum en een wijkbijeenkomst in Selwerd.

Ombudsman

  • Herstel van het vertrouwen van de burger in de betreffende organisaties is een belangrijk doel. De inzet van de ombudsman (interventie) is er daarom op gericht dat de burger zich gehoord voelt naar aanleiding van zijn klacht of probleem (uiting van onvrede). En vervolgens dat het probleem wordt opgelost, er contact wordt gelegd of hersteld of een antwoord op de vraag wordt verkregen als dat bij de betrokken organisatie niet is gelukt.
  • Het kan ook betekenen dat de gang van zaken door de ombudsman onderzocht wordt. De uitkomst van het onderzoek kan vergezeld gaan van een oordeel, advies of aanbeveling. Waarbij een ander belangrijk doel is dat de organisatie kan leren van de aangebrachte en behandelde zaken.
  • Inwoners kunnen de ombudsman bellen of langskomen op het spreekuur. In 2023 hebben 325 mensen contact opgenomen met de ombudsman over een situatie/organisatie waarvoor de ombudsman bevoegd is. 181 mensen zijn doorverwezen naar andere organisaties omdat de ombudsman daarvoor niet bevoegd was;
  • De ombudsman heeft de mensen die contact hebben opgenomen geadviseerd wat te doen, bijvoorbeeld een klacht indienen bij de betreffende organisatie of een bezwaar op een besluit. Regelmatig heeft de ombudsman ook door korte interventies, vaak in samenspraak met de klachtenfunctionarissen, een situatie vlot kunnen trekken. Belangrijk aspect is ook het bieden van een luisterend oor. In 2023 heeft de ombudsman 105 kwesties in onderzoek genomen (76 gemeente Groningen, 21 St. WIJ en 8 NBK). De ombudsman heeft 12 keer een aanbeveling gedaan.
Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:57:30 met de export van 10/29/2024 14:41:40