Financiën
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.
Financieel overzicht lasten en baten
03 | Welzijn, gezondheid en zorg | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2023 | Verschil | |
(Bedragen x 1.000 euro) | |||||
Lasten | |||||
03.3.1 Stimulering samenlevingsopbouw | 17.853 | 21.914 | 19.923 | 1.991 | |
03.3.2 Publieke gezondheidszorg | 9.464 | 16.253 | 14.565 | 1.688 | |
03.3.3 Passende ondersteuning | 248.223 | 261.945 | 263.884 | -1.939 | |
03.3.4 Zorg en veiligheid | 31.107 | 55.454 | 44.449 | 11.005 | |
Totaal | 306.647 | 355.566 | 342.821 | 12.745 | |
Baten | |||||
03.3.1 Stimulering samenlevingsopbouw | 1.329 | 1.571 | 2.019 | 448 | |
03.3.2 Publieke gezondheidszorg | 491 | 7.522 | 5.730 | -1.792 | |
03.3.3 Passende ondersteuning | 3.332 | 8.410 | 9.009 | 600 | |
03.3.4 Zorg en veiligheid | 4.152 | 12.120 | 13.050 | 930 | |
Totaal | 9.303 | 29.623 | 29.808 | 185 | |
Totaal Saldo voor bestemming | 297.345 | 325.943 | 313.013 | 12.930 |
Reserve mutaties | ||||
---|---|---|---|---|
Totaal toevoegingen | 4458 | 6.049 | 6.049 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 4.388 | 4.412 | 4.412 | 0 |
Totaal saldo na bestemming | 297.414 | 327.580 | 314.650 | 12.930 |
---|
Financiële toelichting
03.3.1 Stimulering samenlevingsopbouw | Lasten | Baten |
---|---|---|
Noodpakket energiekosten en inflatie | 1.098 | |
In november 2022 heeft uw raad voor het "Noodpakket energiekosten en inflatie" een budget van 14,1 miljoen euro ter beschikking gesteld. Onderdeel van het pakket was een budget van 3 miljoen euro voor sociale basis en bedrijven. Doordat de regeling eind 2022 in werking is getreden is dit bedrag vanuit 2022 toegevoegd aan de begroting 2023. In 2023 is een deel van deze maatregelen uitgevoerd. Een bedrag van 1,1 miljoen euro is niet ingezet. | ||
Mantelzorg WMO | 327 | |
We hebben 150 duizend euro intensiveringsmiddelen ontvangen voor verbetering van ondersteuning mantelzorgers. Door knelpunten in personele bezetting is de nadere uitwerking van beleid vertraagd en hebben we dit bedrag in 2023 niet kunnen besteden. Op het reguliere budget hebben we 177 duizend euro voordeel, deels door de inzet van middelen uit SPUK GALA. | ||
SPUK Integraal Zorgakkoord (IZA) | 164 | |
Vanuit de specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord (IZA) zijn middelen in de regio beschikbaar gekomen waardoor wij gemeentelijke budgetten voor dit doel niet volledig hebben ingezet. | ||
Versterking sociale basis | 112 | |
In de decembercirculaire 2022 hebben wij 112 duizend euro ontvangen voor het versterken van de sociale basis. Wij hebben dit budget in 2023 niet besteed omdat wij hiervoor middelen uit SPUK GALA hebben ingezet. | ||
Tijdelijke subsidieregeling dorpshuizen - SPUK GALA | 262 | |
In september zijn we met gelden vanuit SPUK Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) gestart met de 'Tijdelijke subsidieregeling buurt- en dorpshuizen, versterken sociale basis'. De bijbehorende baten zijn per abuis verwerkt in de begroting van beleidsveld 3.3.2, waardoor wij hier een voordeel realiseren ten opzichte van de begroting en onder beleidsveld 3.3.2. een even groot nadeel. | ||
Overige verschillen | 290 | 186 |
Door overige verschillen in lasten en baten hebben we een voordeel van 476 duizend euro. |
03.3.2 Publieke gezondheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
SPUK Integraal Zorgakkoord (IZA) | 770 | -770 |
We hebben van het rijk de specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord (IZA) ontvangen. Dit betreft middelen om regionaal in te zetten waarbij Groningen als mandaatgemeente optreedt. In 2023 zijn niet alle middelen ingezet. Hierdoor hebben wij minder lasten en baten dan begroot. | ||
Diverse SPUKS waaronder GALA | 744 | -1.006 |
We hebben van het rijk diverse specifieke uitkeringen ontvangen op het gebied van gezondheid. Omdat we deze middelen niet volledig hebben kunnen inzetten, voornamelijk door de late toekenning van SPUK GALA en het opstarten van enkele activiteiten, hebben we 744 duizend euro minder lasten en baten dan begroot. Daarnaast hebben we 262 duizend euro lagere baten door een verschuiving tussen beleidsvelden. De ontvangst van SPUK GALA inzake dorps- en buurthuizen is begroot in beleidsveld 3.3.2 maar is gerealiseerd in beleidsveld 3.3.1. | ||
Overige verschillen | 174 | -16 |
Overige verschillen leiden per saldo tot een voordeel van 158 duizend euro. |
03.3.3 Passende ondersteuning | Lasten | Baten |
---|---|---|
Jeugdhulp | -10.250 | |
Ten opzichte van de begroting van 74,6 miljoen euro bedraagt het nadeel 10,2 miljoen euro. Dit heeft de volgende oorzaken. Hogere realisatie jeugdhulp 2022 (N 3,3 miljoen euro) Indexatie (N 0,9 miljoen euro) Basis jeugdhulp (N 1,0 miljoen euro) Solidaire (regionale) kosten (N 0,2 miljoen euro) Overige toename kosten zorg in natura (N 4,1 miljoen euro) PGB (V 0,2 miljoen euro) Afwijking in het budget (N 0,9 miljoen euro) | ||
Jeugd - Diverse SPUKS | -749 | 749 |
Wij ontvangen van het rijk diverse SPUKS voor jeugdhulp. Over 2023 zijn de baten en lasten 749 duizend euro hoger dan begroot doordat wij de begroting niet tijdig hebben kunnen aanpassen. | ||
Jeugd - Regionale Transformatieagenda | 581 | |
In de regionale transformatieagenda Jeugdhulp zijn de inhoudelijke ontwikkelopgaven voor de komende jaren voor de jeugdhulpregio Groningen uitgewerkt. Om de transformatiebeweging te bevorderen is een fonds beschikbaar waarvan wij penvoerder zijn. In 2023 hebben wij de beschikbare middelen deels kunnen besteden. We hebben ze ingezet om te sturen op afronding van in gang gezette activiteiten en we hebben gerichte verbetervoorstellen gedaan voor de toekomst. We hebben 581 duizend euro niet ingezet in 2023. | ||
WMO zorgkosten | 3.495 | 286 |
De Wmo zorgkosten zijn in 2023 met 1,7 miljoen euro gestegen naar 48,2 miljoen euro. Toch is er een voordeel ten opzichte van de begroting van 3,8 miljoen euro. De technische verwerking van extra loon- en prijsstijgingen geeft een voordeel van 1 miljoen euro. Verder was het aantal indicaties huishoudelijke hulp lager dan verwacht (0,9 miljoen euro) en was er een voordeel door lagere indicatieomvang en verzilvering (0,5 miljoen euro). Daarnaast vallen de kosten voor hulpmiddelen/woonvoorzieningen mee (0,9 miljoen euro). Dit is onder meer het gevolg van het nieuwe contract dat hier, in tegenstelling tot elders in het land, geen kostenverhogend effect had. Ten slotte hebben we een voordeel van 0,5 miljoen euro door afroming overwinst van een GON aanbieder. | ||
Beschermd Wonen | 2.543 | |
Het resultaat voor de centrumregeling Beschermd Wonen bedraagt 6,8 miljoen euro voordelig voor de regio (alle Groninger gemeenten). Enerzijds zijn de zorgkosten hoger dan begroot als gevolg van hogere cliëntenaantallen en een hogere indicatiewaarde. Anderzijds is de rijksbijdrage met 2,9 miljoen euro gestegen en zijn de uitvoeringskosten 0,3 miljoen euro lager dan begroot. Daarnaast is een buffer van 4,2 miljoen euro voor eventuele ontwikkelingen in de zorgkosten vrijgevallen ten gunste van het resultaat. Het aandeel van de gemeente Groningen in het regioresultaat bedraagt 2,5 miljoen euro. | ||
IZA - Specifieke Uitkering | 956 | |
Vanuit de specifieke uitkering IZA (Integraal Zorgakkoord) zijn middelen in de regio beschikbaar gekomen waardoor wij gemeentelijke budgetten voor dit doel niet volledig hebben ingezet. | ||
Intensiveringsmiddelen coalitieakkoord | 864 | |
Onze inzet op intensiveringsvraagstukken in 2023 heeft niet altijd tot volledige besteding van de beschikbare middelen geleid. We hebben in totaal 864 duizend euro voordeel op de volgende intensiveringen:
| ||
WvGGZ | 391 | |
Het budget van de WvGGZ is structureel hoger dan de daadwerkelijke uitputting. In 2023 hebben we een voordeel van 391 duizend euro, onder meer doordat we middelen vanuit SPUK IZA hebben ingezet (80 duizend euro). | ||
Overige verschillen | 230 | -435 |
Overige verschillen leiden per saldo tot een nadeel van 205 duizend euro. |
03.3.4 Zorg en veiligheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Maatschappelijke Opvang | 9.244 | 656 |
In de Maatschappelijke Opvang worden voorzieningen georganiseerd voor alle inwoners van de provincie Groningen. Dit gebeurt namens alle Groninger gemeenten vanuit het programma Beschermd Wonen & Opvang. De structurele kosten voor opvang zijn grotendeels gedekt door de reguliere rijksbijdrage (DUMO). Daarnaast is 11,5 miljoen euro beschikbaar aan incidentele middelen uit voorgaande jaren. Hiervan hebben wij in 2023 al 2 miljoen euro moeten inzetten. In 2023 levert dit nog een voordeel op van 9,9 miljoen euro. Het restant zetten wij komende jaren in omdat de structurele uitgaven hoger zijn dan de structurele inkomsten. | ||
Vrouwenopvang en huiselijk geweld | 2.247 | -268 |
Wij ontvangen voor de periode 2022-2025 jaarlijks middelen om het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming in de regio in te voeren en extra ondersteuning te kunnen organiseren voor gezinnen met meervoudige problematiek. In de begroting 2023 betreft dit een budget van 1,3 miljoen euro. Doordat de implementatie middels proeftuinen en werkgroepen pas in 2024 zal starten hebben we in 2023 een incidenteel resultaat van 1 miljoen euro. | ||
SPUK Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) | -418 | 418 |
De pilot Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) wordt door het rijk gefinancierd via een SPUK. In 2023 werden de subsidies van 2021 en 2022 inclusief de uitgaven voor de nieuwbouw bij stichting Inlia definitief vastgesteld. Er hebben door de nieuwbouw noodzakelijke nabetalingen plaatsgevonden met als gevolg een kostenoverschrijding van 494 duizend euro. Over 2023 is de subsidie voor stichting Inlia lager vastgesteld (voordeel 76 duizend euro). Per saldo resteert een lastenoverschrijding van 418 duizend euro. De baten uit de SPUK die hier tegenover staan zijn eveneens hoger dan begroot. | ||
Overige verschillen | -68 | 124 |
Overige verschillen leiden per saldo tot een voordeel van 56 duizend euro. |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing